Pappspänning – hur svårt kan det vara?

Inledning

Enligt din vanliga färghandlare eller målare:
Supersvårt! och onödigt! Varför pappspänna när det finns gips?? (för att det är billigt, går fort och knappt skräpar ner t ex)

Enligt byggnadsvårdsbloggosfären:
Superlätt! Går knappt att misslyckas!

Jag har kommit fram till att det senare omdömet är en reaktion på det första. Det blir ju ofta så, om man tror att det ska vara supersvårt men bara är lite svårt så tycker man det är superlätt. Vi som lyssnat mer på byggnadsvårdsbloggare och trodde att det skulle vara ganska lätt, insåg att det ändå var lite svårt… och att man kan misslyckas!

Så slutsatsen är alltså att det är lite svårt, i alla fall första gången. Genom att dela med mig av några saker som kan gå fel så kanske någon annan googlande byggnadsvårdsnovis slipper göra om våra misstag! Det är väl så internet ska funka?

Nu börjar själva blogginlägget

Nu är det snart ett år sen vi gav oss på att pappspänna vårt sovrumstak. Vi hade läst på noga, köpt allt som behövdes, rivit remsor, blandat klister och jag som är list-ansvarig i familjen hade gjort en noggrann plan för arbetsgången. Vi gjorde till och med en testruta på köksväggen som vi även tänkte kan användas för provmålning med olika färger. Våderna hade stått och fuktat till sig i en sopsäck över natten. Jag tänkte inte redogöra för allt som man ska göra (i mitt tidigare inlägg ”Laga eller byta pappspända tak” finns länkar som tar er till bra genomgångar) utan koncentrera mig på svårigheterna och problemen.

Hur fuktig ska pappen vara?

Någonstans hittade vi faktiskt en volymuppgift som vi försökte följa med hjälp av en enkel spruta från Jula. Men pappen kändes fortfarande så himla ofuktig, så istället ställde vi dem i duschen, satte på medelsprut och liksom rullade om rullen under strålen från ena änden till den andra, skakade sen av en del vatten och ställde i sopsäck. Om ni fattar…? Tror inte att detta orsakade senare uppkomna problem utan att det kan anses som ett ok sätt.

Få upp pappen i taket.

Ett gammalt hus är ju sällan rätvinkligt så man måste ofta välja vilken linje man ska anpassa sig till. Vi började i ett hörn (såklart) och försökte först få vådens långsida (plus spikremsa) att löpa rakt någon meter längs väggen. Kortsidan kan man ju enkelt kapa. Sen fäste vi upp kortsidan och därefter rörde vi oss hela vägen till till andra änden av rummet. Den ena gick först och sträckte lite lagom (= ganska hårt men inte så pappen gick sönder = ungefär det hårdaste en ganska stark men höggravid kvinna orkar…) medan den andra klamrade med häftpistol). Vi hade en arbetsplattform och ett par pallar som den klamringsansvarige flyttade framåt vartefter så papphållaren inte behövde kliva ner på golvet. Även detta tror jag var ett bra tillvägagångssätt!

Spikat till vänster, klamrat till höger

Spikat till vänster, klamrat till höger. Redan börjat torka och sträckas så lite brådis att börja spika!

Själva spikningen

Här började det gå fel för oss. Det rekommenderade spikavståndet varierar mellan 5-10 cm. Virket i vårt undertak visade sig vara stenhårt. Jag fick knappt i några alls, och även Johan hade svårt, spiken böjde sig och pappen gick sönder för att han fick ta i så hårt. Dessutom kände han sig väl lite stressad att hinna innan pappen torkat för mycket och natten övergått i nästa arbetsdag så därför hoppades vi att det längre spikavståndet skulle duga. Det tror jag faktiskt att det gjort också, om det inte varit för en annan faktor:

Placeringen av spikremsan

Vi placerade den kant i kant med pappen. Eftersom vi även satte spiken i zickzack (enl rekommendation) så blev det ju väldigt lite papp som höll emot dragkraften i ytterkanten när pappen torkar och sträcks. Det gick bra första vändan, taket blev jättefint och slätt, men efter andra målning höll det inte längre utan pappen sprack längs väggarna och de två våderna i ytterkant började hänga. Suck.

P1720556

Johan spikar, svettas och svär

Johan spikar, svettas och svär

Riva täckremsor.

Verkar som jag lyckats riva för skarpa kanter, men jag tycker egentligen inte det stör så värst att man ser dem lite mer än tänkt.

Klistra täckremsor

Vi gjorde 8 cm breda torremsor och 15 cm breda täckremsor ungefär, av vanlig golvskyddspapp. Använd mycket tapetklister är mitt tips!

Jag rev längs linjal som man

Jag rev längs linjal som man ”ska” men hade väl inte exakt rätt rivteknik…

Efter torkning, innan målning såg det mycket lovande ut!

Efter torkning, innan målning såg det mycket lovande ut!

Målning

Vi valde att måla med Linus väggfärg. Det är en emulsionsfärg, man skulle också kunna kalla den en linoljeförstärkt limfärg, och det valet är jag mycket nöjd med. Det är möjligt att riktig limfärg är vackrare och mer äkta men ibland är det skönt att bara öppna en burk, röra om och börja måla. Att den inte innehåller några lösningsmedel och att man kan både späda och göra rent efter sig med vatten är också ett stort plus. Jag gillade verkligen Linus och tänker använda den igen! Men kanske att jag inte borde målat ut över spikremsan med en färg innehållande så pass mycket vatten?

Så här blev det sen, våden mitt i taket är fortfarande slät och fin, men de två yttre hänger. Man ser också kanterna på torr- och täckremsorna ganska väl i vissa ljus (den här bilden har jag tagit när de är som tydligast). Det är dock inget som stör mig egentligen.

Så här blev det sen, våden mitt i taket är fortfarande slät och fin, men de två yttre hänger. Man ser också kanterna på torr- och täckremsorna ganska väl i vissa ljus (den här bilden har jag tagit när de är som tydligast). Det är dock inget som stör mig egentligen.

Fixförsök

Vi har försökt att fukta pappen igen och spika om, och det blev mycket bättre. Kanske skulle det bli ännu bättre med ännu en ordentlig genomfuktning alt målning, så vi ska väl prova det. Men annars tror jag vi tar och lever med det hela och eventuellt gör om det om vi bor kvar om trettio år. Att dra ut all spik en gång till och börja om lockar inte. Vi har tänkt att även pappspänna väggarna och eftersom jag tror att vi nu lärt oss av våra misstag ska vi nog försöka igen.

Men först ska jag kanske ge mig ut även i övriga sociala medier och leta svar på följande frågor:

Frågor

  • Finns ytterligare felaktigheter i vårt tillvägagångssätt?
  • Finns andra sätt att fixa hängig spännpapp?
  • Kan man klamra istället för spika fast pappen?
  • Hur gör man runt håltagningar för eldosor och dylikt?
P1730537

Så här spikar man alltså inte. Lite för glest, och vad jag tror för nära kanten! Syns tydligt att pappen dragit inåt, och trots att det inte handlar om många millimeter innebär det att taket inte längre är slätt.

P1730542

Efter fixförsök

9 tankar på “Pappspänning – hur svårt kan det vara?

  1. Hej! Vad spännande att läsa om pappspänningen av taket! Tack för alla tips och för att du delar med dig av det som blev mindre bra. Vet du var gränsen går för att renovera ett gammalt pappspänt tak? Vi funderar just på om vi ska ge oss på pappspänning lr om det går att laga det stora hålet och alla småspikhål i det gamla.

    • Hej! tittar visst inte in så ofta nu när jag inte skriver så ofta, men det är roligt att se att någon läser och kanske kan ha nytta av det 🙂
      Om ni inte redan fattat ett beslut så skulle jag tänka så här: Om ni har EN stor skada och taket i övrigt är slätt, alltså inte bågnar eller hänger, så skulle jag absolut ge det ett försök att laga och om det inte blir ok ta beslutet då att riva. För om det blir ok har man sparat så mycket jobb (och kulturlager) att det är värt den mindre arbetsinsatsen att laga!! Spikhål är lätta att makulera så de är absolut inget skäl att riva! Dessutom är det bra att ta väggar som första projekt innan man ger sig på ett tak. Med det sagt så, om ni undviker alla mina misstag så avskräcks inte! Nu ska jag kolla om jag publicerat mina inlägg om HUR man lagar och målar om…

      • Tack för svar! Jag fick svar från Gysinge som sa att man kunde testa att laga, men att det nog var svårt att få det snyggt, så vi har nästan bestämt oss för att göra om. Väldigt många spikhål att makulera oxå, så jag är rädd att taket blir som fläckigt om vi försöker. Men vi får se hur vi gör.

      • Alltså spikhål är INTE svåra att makulera, åtminstone inte om de sitter någorlunda på rad, då slipar ni bara lite lätt så det blir slät och drar en remsa över! Är det helt utspridda så kan det ju vara svårare. Större skador som gör att ”spänningen” släppt s a s är lite svårare men om det inte går att skära rent runt skadan och skarva så kan man ju isf byta en våd, inte alla… taket i vårt ”gröna rum” som jag lagade, var lappat och lagat många gånger tidigare! Lycka till!

  2. Tack för intressant läsning. Försöker klura ut var man hittar rätt material till rätt pris. Till exempel säljer Beijer ”mejeripapp” som verkar var samma kvalitet som byggnadsvårdsbutikerna säljer som ”spännpapp” med viss prisskillnad. Spikpistol för pappspik har jag bestämt mig för att köpa, tror det underlättar avsevärt. Återstår att klura ut om man skall använda 19 eller 22 mm spik, men det kanske kvittar.
    Torr-remsor och täckremsor har jag inte riktigt förstått hur det funkar. Kan du beskriva?
    ”Torr-remsan skall fuktas och pressas ovanför nubbraden” står det i en beskrivning och så börjar man ju undra. Torr-remsan skall alltså blötas, varför kallar man den då för torr-remsa? Och ovanför måste väl rimiligen vara ovanPÅ och inte ovanför? ”Klisterremsan (ej fuktad) limmas med tapetklister ovanför denna” står det också i beskrivningen, samma här att dom menar ovanPÅ gissar jag, men klisterremsan stryks alltså med tapetklister och inte förutnämnda torr-remsa som därmed alltså inte sitter fast i underlaget. Har det något med takets möjlighet till att röra sig eller?
    Till sist: är pappen väldigt sugande när man målar? Alltså: att det går åt mycket färg?
    mvh -Göran Blomquist

    • Hejsan Göran, tack själv! Och ursäkta att jag missat din kommentar och därför inte svarat..
      Vid det här laget är det väl stor risk/chans att du redan hittat svar på annat håll men skriver ändå ner mina utifall någon annan kommer hit med samma frågor!
      Jag tror också att mejeripappen från bygghandeln är samma som spännpappen, åtminstone om de har samma vikt! Jag har dock lyckats få tag på ett par gamla rullar som är ofärgad på båda sidorna vilket inte verkar finnas längre. Ryktena säger dock att någon i byggnadsvårdsvärlden lyckats få hem en container med en tjockare kvalité som ännu mer liknar den traditionella från nånstans i Baltikum… Längd på spiken tror jag också kvittar, vi har blandat lite hej vilt. Kanske att om man har väldigt hårt och tätt virke under vilket vi mestadels har, så kör man den kortare, om det är mer poröst den längre.
      Ja det är lite begreppsförvirring kring de olika remsorna! Att blöta ”torr-remsan” är mest för att det går att applicera den direkt över spikraden istället för att lägga den i mitten på klisterremsan, vilket gör det lättare att få den att hamna rätt. Att göra så kan dock innebära att pappen förblir våt längre precis där den är spikad vilket ger en risk att den går sönder där när resten av pappen torkar och spänner upp sig. Det senare är nog bakgrunden till rådet att INTE blöta den. Att den heter torremsa beror väl på att den inte är klistrad, och dess funktion är att dölja konturerna av själva spikraden. Om du klistrade papp även på denna skulle den synas mycket tydligt. Alltså: torremsan döljer spikraden, klister-/täckremsan håller fast torremsan. Skulle jag säga 🙂 Varför man har skrivit ovanFÖR förstår inte heller jag…

      Ja pappen är väldigt sugande, åtminstone den ofärgade sidan/varianten. Jag har tänkt skriva ett helt inlägg om färg på spännpapp, när tid finns, men om du inte redan målat också så hojta till så kan jag ge lite snabba tips!

    • Faktiskt tror jag vårt problem ovan med sprucken papp kan ha berott på att vi blötte spikremsorna… det ska man alltså INTE göra!

  3. Pingback: Överspänt | Huset

Lämna en kommentar