Trädgårdsåret 2015

Så här i med facit i hand är jag glad att jag låg lite lågt med grönsaksodlingen i år. Den kalla början på sommaren, bebisen och mycket semestrande på annan ort ledde till att inte ens bönorna lyckades! Att den kombinerade hall/pentry-lösningen levde kvar ändå till slutet på september pga när köksgolvet äntligen blev klart ledde också till en extra torftig kosthållning, helt renons på hemmaodlade färska grönsaker.

Faktiskt så känner jag mig inte så intresserad av grönsaksodling just nu, utan tror jag ska bli perenntant ett tag. Samt plantera lite fruktträd och bärbuskar som är väldigt lättskött men tar ett tag på sig att börja ge avkastning. Jordgubbslandet är ju på plats i alla fall och gav underbara bär i drivor! Fast då var vi på skärgårdssemester i Tjust 🙂 Ska kanske fixa köksträdgård där istället, där är oftast någon som kan både vattna och äta under säsong. Uppsalaslätten kommer tyvärr aldrig bli min sommardröm, men resten av året är det fint!

När vi fått ordning på jordkällare, kök och komposthantering och barnet lärt sig gå, vattna och äta grönsaker räknar jag med att odlingsintresset kommer tillbaka men just nu är jag rätt nöjd med årets bedrifter. Jag är f ö så himla glad över att ha en gammal trädgård!

  • Två nya odlingslådor av timmerbakar
  • Ett körsbärsträd på rea
  • En smultronbacke
  • Ett livskraftigt jordgubbsland
  • En äng på stark tillväxt
  • Ett dignande äppelträd (av tio men vi hade ändå inte tid att ta hand om allt..)
  • En nöjaktig vitlöksskörd
  • Pioner, syrener, akleja, såpnejlikor som dyker upp i takt med att vi rensar sly
I backen som vi röjde från lönnsly förra hösten dök det upp massa smultronblad. Efter att ha lagt lite tid på att rycka hallonskott och fulgräs hoppas jag på smultron i massor nästa år!

I backen som vi röjde från lönnsly förra hösten dök det upp massa smultronblad. Efter att ha ryckt hallonskott och fulgräs under sommaren hoppas jag på smultron i massor nästa år!

Syrener, äppelblom och runsten borde alla ha!

Syrener, äppelblom och runsten borde alla ha!

Pioner som bara dyker upp när man röjer lite. Ska jobba lite på inramningen i framtiden bara...

Pioner som bara dyker upp när man röjer lite. Ska jobba lite på inramningen i framtiden bara…

En helt annan äng, från sommarparadiset i Tjust

En helt annan äng, från sommarparadiset i Tjust

Ambitiösa odlingslådor, men det enda som växte var potatis, mangold och ringblommor. Inte det sämsta kanske!

Ambitiösa odlingslådor, men det enda som växte var potatis, mangold och ringblommor. Inte det sämsta kanske!

Innan ängen blommat över hade jag sågat mig i fingret så pappa Klas fick ta det sista med gräskniv på röjsågen. Eftersom vi inte har någon kaninfarm än får det fina ängshöet bli kompostlimpa som vi kanske kan odla squash och gurka i nästa år.

Innan ängen blommat över hade jag sågat mig i fingret och lien slöat så pappa Klas fick komma och ta det sista med gräskniv på röjsågen. Eftersom vi inte har någon kaninfarm än får det fina ängshöet bli kompostlimpa som vi kanske kan odla squash och gurka i nästa år.

Egentligen skulle vi köpa ett lite äldre/större körsbärsträd som insynsskydd mot grannen men Johan kunde inte motstå den röda lappen på det här, så det blev inknölat i Golfen och fick följa med hem.

Egentligen skulle vi köpa ett lite äldre/större körsbärsträd som insynsskydd mot grannen, men Johan kunde inte motstå den röda lappen på det här så det blev inknölat i Golfen och fick följa med hem!

Smulgubbarna har på tredje året inte bara fyllt upp landet utan är nu på rymmen

Smulgubbarna har på tredje året fyllt upp landet och börjat bege sig ut på rymmen. Behöver någon en pall lecablock förresten?

Ett av äppelträden kämpar för att kompensera för övriga nio som troligtvis blommade innan pollinerarna hunnit vakna

Ett av äppelträden kämpar för att kompensera för övriga nio som troligtvis blommade innan pollinerarna hunnit vakna

4 thoughts on “Trädgårdsåret 2015

  1. Sådärja, nu har jag ägnat kvällen åt att läsa igenom nästan alla inlägg, då slapp jag plugga 🙂 Så kul att jag hittade bloggen! Jag är väldigt imponerad av er och ert arbete och jag ska följa det med glädje. Jag är uppväxt i Funbo och är nu tillbaka igen efter några år på annan ort. Så kul att ni hittat hit! Det är fint att se andra som också väljer mer alternativa vägar, på den här bygden. Jag och en fyraåring kommer gärna och bistår med arbetskraft om det skulle behövas nångång. Ha det bra. Elin

    • Nämen, vad kul att höra! Tack så mycket för pepp och uppmuntran, det uppskattar vi verkligen! Har haft fullt upp med livet här på sistone så det har inte blivit mycket bloggande, men nu får vi ytterligare en bra anledning att skriva om våra framsteg. För vi gör faktiskt framsteg även om det går lite långsamt emellanåt.

      Ni är välkomna förbi nångång, gärna för arbetsinsats men ibland dricker vi kaffe och fikar också. 😉

Kommentera

