Den något långrandiga historien om den perfekta blandaren

Det här är på många sätt är rätt typisk för vår renovering, eller åtminstone väldigt typisk för mig (Johan) som person.

När vi planerade hur vi skulle ha det i groventrén var vi tidigt inne på att ha en stor och rymlig ho där man kan tvätta av skitiga stövlar, nyskördad potatis eller annat som kan komma att passera en groventré. Till den rymliga hon skulle det passa perfekt med en rejäl storköksblandare. Ett litet problem bara. Vi hade varken råd eller lust att punga ut 6 000 spänn som sådana kostar så vi gav oss ut på blocket. Efter lite letande hittade Anna förra hösten (2014) den perfekta blandaren som hade allt, och bara för en femhunka. Perfekt som sagt!

Jag ringde säljaren som berättade att den suttit i ett restaurangkök och att han hade köpt den och en annan blandare när restaurangen gått i konkurs. Tydligen hade han också bestämt sig för att behålla den andra och hade inte användning för den perfekta blandaren själv. Ett litet krux bara. Det saknades ett fäste till blandaren men (och jag citerar) ”det är nog inga problem att få tag på hos Comfortbutiken eller någon annan VVS-handlare”. Snål och godtrogen som jag är sa jag ”Perfekt!” och slog givetvis till.

Den perfekta blandaren låg sedan på förvaring och i våras blev det äntligen dags för oss att ta itu med installationen. Då hade nyhetens behag med att öht ha rinnande, dessutom varmt, vatten inomhus lämnat plats för en viss irritation över att behöva hämta det i duschen, plus vi hade fått bänken som blandaren skulle sitta i på plats (en annan nästa lika lång historia).

Först skulle bara det lilla problemet med fästet lösas. Glad i hågen och med blandaren under armen åkte jag till Comfortbutiken där de tittade på mig som jag pratade fel språk och tyckte jag skulle köpa en ny blandare hos dem. Samma resultat hos övriga uppenbara konsumentbutiker i branschen. Nästa försök blev Dione Kullager (efter tips från grannen) där jag fick beskedet att visst kunde de specialtillverka ett fäste med rätt utvändig gängning (som tydligen var M40 med 1,5 mm stigning) men att en sådan borde inte vara några problem att få tag på. ”Prova med Slangservice eller Ahsell”.

Det som följde var en turné med temat ett-sånt-fäste-har-jag-aldrig-sett-och-vi-har-inget-som-passar i industriområdet Boländerna.

Slangservice: ”Försök med Ahlsell eller Dione”.

Ahlsell: ”Kolla med Dahl eller Lundagrossisten eller Dione.”

Lundagrossisten: ”Försök med Ahlsell eller storköksservice.”

Storköksservice: ”Har du inte fabrikat kan vi inte hjälpa dig. Har du provat med Ahsell?”

Hem och läsa på om gängningsstandarder och leta igenom hela internet efter ett rör med utvändig M40x1,5 gänga. Hittade till slut en kabelförskruvning i mässing med rätt egenskaper men med alldeles för kort gänga. Grannen fixade fram en sådan med sina kontakter men det skulle krävas något slags trixande/fullösning för att få till det. Vår vän M (Avestas McGyver) engagerades också i frågan och hittade faktiskt en alternativ lösning. Att använda cylindern till en Sachs moped (där avgasmuttern är just M40x1,5) för att fästa blandaren.

Vid det här laget hade jag faktiskt planer på att ge upp eller att köpa en Sachs moped och istället använda blandarskiten som avgasrör. Fast det fanns ju ett alternativ kvar, låta Dione specialtillverka en. Åkte dit med en skiss till ritning och fick beskedet att det var inga problem och att det skulle kosta 450 kr inklusive material. Ridå.

Allt ovan tog som ni kanske förstår alldeles för mycket tid och energi och jag försöker lära mig att inte försöka lösa allt så finurligt utan ta mer uppenbara vägar. Nu sitter hur som helst den perfekta blandaren på plats med sitt specialtillverkade fäste har gjort det sedan i xxx. Igår blev den ännu mer perfekt när jag löste problemet med det låga trycket i kranen. Det var filtret som var igensatt och det tog 10 minuter att fixa och xx månader att få tummen ur. Jag försöker som sagt lära mig.P1730583

Bebisskötseln blev mycket enklare

Bebisskötseln blev mycket enklare

2 thoughts on “Den något långrandiga historien om den perfekta blandaren

    • Tack! Min första tanke är såklart: Absolut, gört! Men jag tror att både jag och sensmoralen borde tycka annorlunda. Fast nu vet du ju iofsig vad du ska undvika. Så, absolut, gört! 😛

Kommentera

