Fortsättning RUNDTUR

På begäran av mig fick jag ju en lite mer allmän begäran om att fortsätta rundturen till övervåningen. Vi har sparsamt med el, det är januari och jag har inte orkat lära mig göra inställningar på min fina kamera så bildkvalitén är därefter. Där uppe har vi gjort väldigt lite så det kanske är extra spännande för den antikvariskt lagda!

Ok, potentialglasögonen på nu går vi!

Sedan sist har det blivit en liten skillnad nere i hallen; Uno har varit och blåst isolering där i väggen till höger om trappen. Så nu ska ”bara” ytterdörren tätas och innerfönstren färdigställas för att vi ska kunna ha någon värme här. Det är en oisolerad enkeldörr och nu när vi tagit bort glasverandan och vill ha lite varmt duger inte det riktigt, men å andra sidan är den så fin och det är ju ingen stor yta så vi får se. Kanske blir det bara ett draperi. Just ja vi måste även mura igen mellan verandans och husets grund. Men det kommer nog vara rätt fort gjort i vår! Verandan hade (när den var inbyggd) ett spontat golv, men nu är det trall och det betyder att det är fri luftinströmning utifrån in i grunden. Nåja. Mot trappan!

Ja och så har ju hallen fått sin kristallkrona också!

Ja och så har ju hallen fått sin kristallkrona också! Det är ganska gulrödbeigt här även i verkligenheten men inte till den milda grad.

Trappan är fernissad, i en bärnstensaktig nyans som jag inte är så förtjust i. Men jag vill inte vara Ernst utan kommer ge den en ordentligt chans att växa på mig efter att övriga ytskikt är fixade. Hallgolvet är fult och smutsigt och har ett par rejäla oljefläckar så kanske fernissar vi det också, målar eller lägger linoleum. Vi har bestämt oss för att inte isolera ytterväggen i trappen för vi vill inte bygga in vangstycket. Originaltrappräcket står i verkstan, vi tog ner det pga att det var genomsnuskigt med ett tjockt svart lager fett och sot. Har skrapat bort en del av färgen på trappräcket av samma anledning.

Trappan är hel, den var trasig ett tag efter att Johans föräldrar ställde sig på samma steg en gång. Sen hoppade vi över det trappsteget i ett år tills Johan hittade två minuter till att skruva fast en regelstump inunder…
Utvikning: Nu undrar ni kanske varför jag inte gjorde det själv?! Det är för att jag försöker släppa vissa grejer för att inte stressa ihjäl mig. Och ibland när jag tror att något är Johans grej så utgår jag ifrån att han inte fixar det pga han gjort bedömningen att det skulle vara en stor insats eller kanske omöjligt. Men det är bara att han inte har några mentala listor som rullar konstant på insidan av ögonlocken. Till slut kanske jag bara säger ifrån ordentligt till slut och då fixar han det på alltså ungefär två minuter och det visade sig att han helt enkelt aldrig tyckt att det stod högst upp på listan (som han inte har) och därför inte gjort det eller kanske inte ens funderat på hur det skulle kunna göras. Man är olika…. jag säger inte (här 🙂 ) att det ena är bättre! Slut utvikning.

p1740792

I hallen ovanför trappan har vi städförråd, kylda drycker, blomhylla, äppelförvaring. Kallfarstu har även fördelar!

Första dörren leder in till det övre köket (det har alltså tidigare varit två lägenheter i huset, generationsboende). Det fungerar som fönster och måleriverkstad. Som ni ser finns hela originalinredningen kvar, med målade paneler och platsbyggt skåp. Skafferi i kattvinden rakt fram. En väldigt fin vedspis också. Tyvärr verkar detta rum tidigare ha fungerat som vapenvårdsrum bl a och förutom sot är det ingrott med vad jag gissar är nån slags vapenfett, plus den gamla vanliga under decennier ansamlade smutsen. Så om man vill bevara målningen vilket vi såklart vill är det ganska omfattande restaurering som krävs. Även golvet är bortom räddning (som skurgolv) om man inte har en mycket hög toleransnivå. Eftersom vi kommer ha behov av inomhusverkstad rätt länge så finns det gott om tid till beslut!

Ett faktiskt ganska välorganiserat kaos

Ett faktiskt ganska välorganiserat kaos

Vi har alltså byggt ut frontespisen till en inbyggd veranda. Den är inte så mycket att hurra för i dagsläget, men när vi fått i fönstren (osv) kommer det bli fantastiskt med syren och äppelträd precis utanför! Något steg till har vi kommit sen sommaren iom att det är isolerat (med cellulosalösull) och karmar och innerbågar till de gamla fönstren från glasverandan är beställda från Våla Specialsnickeri.

Tänk er blommande äppelträd istället för OSB

Tänk er blommande äppelträd istället för OSB, ett litet sybord, fåtölj, växter och bokhyllor.

Östra gaveln är husets största rum, vi har haft det som sovrum i perioder, nu är det gästrum och genomfartsrum för klädhögar som ska sorteras bort, saker som ska målas nån gång mm. Vi har inte gjort nånting här förutom skurat golvet och mina föräldrar fick efter ett par års tjat tillåtelse att tvätta fönstren. Pappen har lossat lite från väggarna och färgen från fönstren men ändå är det en fin känsla i det här rummet. Vackert ljus och maffig kakelugn. Och inte smutsigt! Nån gång ska det här väl bli vårt sovrum. Jag tror det får fortsätta vara det gula rummet!

Här är det fint ljus även en gråmulen januaridag

Här är det fint ljus även en gråmulen januaridag

Dörr till kattvind och in till "övre köket". Hängde fram dräkten för det skulle se lite charmigare ut..

Dörr till kattvind och in till ”övre köket”. Hängde fram dräkten för det skulle se lite charmigare ut.. Vänster om kakelugnen är dörren till hallen.

Vi har inte bestämt riktigt hur vi ska göra med övervåningen. Den utbyggda hallen bestämde vi oss nog för tidigt, för att få ett litet gemensamhetsutrymme och få glädje av söderläget. Stora sovrummet får vara som det är, många tar ju bort kattvindar för att göra större rum eller två små men det tycker vi inte är värt. Mera osäkra planer är andra våning på groventrén med bad och tvätt på övervåningen. Isf kommer vi göra om övre köket till ett mindre sovrum för att få en passage dit. Detta ligger någon gång i framtiden och jag gissar att det beror på hur mycket tid och pengar vi kommer ha, om vi lyckas få fler barn, och om vi utvecklas mer åt det antikvariska eller pragmatiska hållet! Den som följer bloggen trots sporadiska inlägg får se!

5 thoughts on “Fortsättning RUNDTUR

  1. Vad kul att se allt! Och HAHA igen för att du typ är min man och jag är din man. Borde vi dra nytta av det på nåt sätt? Kanske en par-parterapi där vi lär oss förstå varandra?

    • Jo fast då behöver det nog finnas mkt proffsig terapeut på plats, jag är inte så konstruktiv i min kritik för tillfället 🙂

  2. Jätte kul att se fortsättningen! Min man gör på samma sätt, inga mentala listor och förmågan att inte se för honom oprioriterade moment. Ibland tänker jag att det hade varit skönt att vara likadan. Jag undrar bara vart vi varit i vår renovering (livet) om vi inte kompletterat varandra 🙂 Och härligt att renoveringspeppen kanske är på väg tillbaka!

    • Tack!

      Ja jag kan väl också önska mig lite av det här att man inte längre ser saknade lister efter ett tag… Däremot är jag inte alls nöjd med att behöva kompensera för någon annans listbrist! Det känns liksom inte som den skojigare rollen i ett förhållande…

Kommentera

