Rosa rummet

I det som tidigare var vårt sovrum, som för tillfället är vardagsrum, och i intern kommunikation även kallats ”bakre rummet” spände vi upp ett nytt papptak för över ett år sedan. Efter att vi målat det sprack det i kanterna och luften gick då ur oss lite. Men det lyckades vi faktiskt fixa till! Sedan lyckades jag tyvärr förstöra det igen ganska omgående med en felaktigt blandad äggoljetempera, menmen… ”bara” att måla om, igen, nån gång… man lär sig 🙂

Under hösten pappspände vi även väggarna i ”bakre rummet” med betydligt större framgång! Jag målade sedan väggarna med en betydligt mer lyckad äggoljetempera.

Både före och efter själva pappspänningen och målningen var det såklart även här en massa annat att fixa, bland annat ljudisolerade vi innerväggen med linmatta, och salade på fönstren. Färgen är blandad av ägg, rå linolja, vatten och en färdig pigmentblandning från Av Jord. Jag är f ö mycket förälskad i äggoljetempera, allt jag läst om färgen är sant, och jag kommer nog bara undantagsvis använda någon annan färg inomhus framöver. En egenskap som kommer väldigt väl till pass på just väggar att den reflekterar ljus väldigt bra så den upplevs inte som mörk även om den är kulörstark, så att säga.

Efter pappspänning och målning lyckades vi (med onödigt stort besvär men det var ju första gången) snickra ihop fönsterbrädor att ställa adventsljusstakarna på. Inte till första men väl till tredje advent. De gamla fönsterfoder var bara att tvätta av ordentligt med målarsoda, sätta tillbaka, och så ska spikhålen spacklas och strykas någon gång med linoljefärg.

Det är nu de stora fördelarna med vårt hus börjar märkas; att det är så välbyggt från början och att det mesta av originalinredningen finns kvar i gott och oförstört skick. Hittills har vår tillvaro mest präglats av dess brister, alltså bristen på isolering, rinnande vatten, inomhustoa, kök, städning osv. Plus våra egna brister på kunskap som så sakteliga börjar minska. Ja faktiskt känns det nästan som det börjar bli lite nedförsbacke!

 

Färdigsalade fönster på vid gavel för att inte pappen ska torka för snabbt.

Färdigsalade fönster på vid gavel för att inte pappen ska torka för snabbt.

Morgonsnickring innan jobbet

Morgonsnickring innan jobbet

Det är ju svårt med färger på bild.. men ungefär så här!

Det är ju svårt med färger på bild.. men ungefär så här!

Eller så här, med morgonsol och katt

Eller så här, med morgonsol och katt

4 thoughts on “Rosa rummet

    • Tack! Ska återuppta den snart tänkte jag. Vad är det för fråga som du inte kan ställa här blir jag nyfiken på..? 🙂

      • Vad roligt med mer blogg!

        Nej, jag tänkte mest att det skulle bli för långrandigt för bloggkommentar, men ska försöka fatta mig kort 🙂 Vi funderar själva på att måla om med just 21 oktober 40 på våra köksväggar, men är ännu inte helt hundra. Kommer förmodligen måla luckor och ev. fler snickerier i andra nyanser av samma kulör (säger man så? menade 10, 40, och 70 etc). Undrar hur färgen upplevts för er, under årstidsväxlingarna, olika ljus etc. Den ”är” ju orange (enligt avjord) men känns ändå så rosa! Var därför också nyfiken om det fanns fler bilder.

      • Äh, det finns inga för långrandiga kommentarer, men kanske för långrandiga blogginlägg…

        Jag tror att man säger nyans, jag förstår i alla fall vad du menar! Jag har inte så många fler bilder, och jag tror inte heller att fler bilder gör dig så mycket klokare, för den är väldigt svårfotad!! och varierar även mycket just med ljuset. Det här är ett norrum med bara lite solljus (alltså gult ljus) på morgonen. Då ser färgen mer rosaorange ut, andra tider på dygnet med blått norrljus mer rent rosa, men inte gris-/bebisrosa. En rosamålad pall med lite mindre gult i såg verkligen grisskär ut i samma rum, på ett dåligt sätt alltså. Jag tycker väldigt mycket om den, MEN den behöver balanseras med ganska mycket neutrala ljusa ytor. Vi har just nu skurgolv, bara träfärgade möbler i rummet plus en röd soffa. Det blir lite för ”varmt”! Men tror det kommer bli bra när vi får upp alla (vita) snickerier. Det är jättesnyggt med mörkare röda inslag i sig, men som sagt tycker jag den behöver kontrasterande ytor. Kanske välja nåt annat där ni tänkt 10%?

        (Om du har instagram kanske jag har någon mer bild där (heter ‘fialottakorven’) men risk att behöva scrolla igenom en del barn- och stickningsbilder…)

Kommentera

