Multrum- problem och lösningar

Det här inlägget är kanske inte så intressant för alla och innehåller inte en enda fin bild.. Håll till godo!

Som nämndes i tidigare inlägg, så har vi haft en del problem med vårt multrum (av fabrikatet Mullis), som ett tag fick mig att tvivla lite på vårt val av avloppssystem. Nu verkar vi ha löst dem, åtminstone de stora som man inte kan leva med, och det känns lite roligare att dela med sig. Jag vill också säga att vi troligtvis orsakat problemen själva så ingen bör bli alltför avskräckt från torra toalettlösningar men däremot kan man ju ta lärdom av våra misstag! (Det är så jag tycker att internet ska fungera)

Vi började använda toaletten i november, nästan ett år efter tidsplanen men ändå i förtid, pga att jag var höggravid och det blev för jobbigt både att gå ut på dass och använda potta stup i kvarten…  (Alltså allt var INTE bättre förr!) Vi hade ännu inte isolerat klart varmgrunden där multrummet står och inte heller fått igång golvvärmen i utbyggnaden. Det var alltså alldeles för kallt för att någon komposteringsprocess skulle orka kämpa sig igång av sig självt.

Vi har urinseparering och hade enligt instruktion fyllt multrummet med torv. Dessutom hade vi slängt i sågspån och det blir lätt lite för mycket toapapper. Så egentligen ingen överraskning att det även blev alldeles för torrt för de mikroorganismer som står för komposteringsprocessen.

Dock inte för kallt och torrt för att en eller annan fluga skulle hitta dit när den vaknade på vårkanten och lägga ägg! (kan även vara så att billig torvmull innehåller flugägg men det kommer vi aldrig få veta).

När det blev tillräckligt varmt började det alltså kläckas flugor, i MÄNGDER! Det verkar kanske inte så konstigt att man får flugor i en tank med bajs, och det kändes i det läget lite uppgivet.. Men, vi ryckte upp oss, påminde oss om att vi valde just Mullis för att det (enligt både tillverkare och internet) verkat vara den mest oproblematiska multrumslösningen, sedan läste jag på lite extra och ringde runt.

Enligt våra källor (som vi hyser stort förtroende för) så är flugor ett ovanligt problem, och viktigast av allt, ett som går att lösa. Både temperaturökningen och den biologiska aktiviteten som komposteringsprocessen innebär, motverkar flugor. Dessutom gillar de inte luft i rörelse, som det ska vara i ett multrum även för att motverka dålig lukt.

Dålig lukt, som vi också fick problem med… Eller egentligen luktade det kompost, vilket jag personligen inte tycker är särskilt obehagligt, men det var ju ändå en tydlig signal på bristfällig ventilation. Detta beror på att vi nånstans på vägen blivit bortkollrade och fått för oss att det skulle räcka med självdragsventilation. Det skulle det nog gjort om denna mynnat ovan nock, alltså husets nock, inte utbyggnadens som är en våning lägre och som ligger i anslutning till köket och skorstenen med flera uppvärmda kanaler. Det blev alltså baksug in i köket.

Så lösningen på problemen blev i tur och ordning:

  1. Neporex mot fluglarver och Radar mot vuxna flugor (viktigt att följa behandlingsinstruktionerna)
  2. Tillförsel av vätska och kväverikt material (vegetabiliskt mat- och trädgårdsavfall)
  3. Kompostmask
  4. Installation av mekanisk fläkt

Flugorna är borta och lukten är borta. Komposteringen börjar komma igång men det återstår en del pyssel för att få full fart. Som tur är tycker jag det är rätt härligt att sköta mina komposter 🙂

Ett ytterligare problem är att det blir en hög toapapper och bajs som inte faller undan utan bygger på upp i röret så man måste gå och raka ner den. Jag tycker inte det är jättejobbigt (eller äckligt) men lite irriterande såklart. Detta kan nog också ge sig när det blir mer fart på komposten. Det kan också bero på att röret sticker ner minst fem cm för långt i tanken, pga att vi ska ha ett högre golv senare behövde vi lämna lite extra rör att ta av.

Vi är alltså inte riktigt framme än men hyser gott hopp! Om/när vi väl får ordning på det här bör den fungera i evinnerlighet i princip gratis och dessutom ge oss fantastisk jord.

6 thoughts on “Multrum- problem och lösningar

  1. Jag tänkte inte just kommentera det här inlägget utan mer hela er blogg (jag vet inte om det är ni bägge som skriver). Jättespännande att läsa om era erfarenheter och drömmar runt ert val av liv. All lycka i fortsättningen. Ni gör ett bra val.

    • Vad kul att du tycker det! Anna bloggar mest men jag är också med på ett hörn. Med sådan respons ökar såklart motivationen att skriva fler inlägg, tack för peppen!

  2. Det här inlägget var mycket intressant för mig. Jag går i Mullistankar och googlar frenetiskt för att hitta verkliga erfarenheter. Förstår att det kan bli problem och känner mig inte avskräckt för det. Är väldigt nyfiken på en liten uppföljning. Har ni blivit av med flugorna? Behöver ni titta till komposten ofta? Funkar ventilationen som den ska? Eftersom ni valde just Mullis, vet ni andra som har goda erfarenheter?
    Fin blogg!

    • Hej, kul om det kan vara till hjälp! Vi hade också väldigt svårt att hitta info från verkliga människor, men vi hittade inte heller någon med negativa erfarenheter som men de flesta andra multrummen/mulltoaletterna. Var på väg att köpa en begagnad (men fel mått) och den mannen sa att det funkat utan problem. Kanske kan skriva ett ordentligt uppföljningsinlägg (nu när jag vet att det finns ett litet intresse 🙂 ) framöver men kan försöka svara lite kort här. Flugorna är väck, hurra! Med vaporex och radar gick det på någon vecka. Vi hade ju inga problem med lukt innan heller och det är ju svårt att veta säkert vad som gjort att vi sluppit flugor (de gillar tydligen inte lyft i rörelse), men fläkten snurrar i alla fall på. Ska installera en varvtalsregulator och dra ner hastigheten rejält också för tror bara det behövs en svag bris egentligen. Jag är familjens kompostansvarige men pga att jag först varit på resande fot och sen sågat mig i fingret har jag inte tittat till dem på länge… Vi behöver raka ner nån gång i veckan så det är ju lite av ett problem.. Tror det är viktigt att komma igång rätt (inte som vi), och pyssla ordentligt med komposteringsprocessen i början för att slippa alla problem vi haft!

Kommentera

