Färgdjungeln

Vi har kommit så långt här att det börjar bli dags för målning! Jag längtar mycket efter vårt första färdiga ytskikt! Med tanke på det skulle jag ju kunna göra det riktigt enkelt för mig och bara åka till färghandeln och köpa ”takfärg”, vad nu det är. Skulle också kunna göra det lagom enkelt och välja de traditionella färgtyperna och -nyanserna, linoljefärgen är jag numer kompis med. Eller så kan man krångla till det och försöka sätta sig in i och välja mellan samtliga alternativ, både äldre och moderna. Det är ju väldigt roligt och intressant med färg såklart men ska ändå försöka genomföra beslutsprocessen inom rimlig tid.

Stackars Johan ägnar kvällarna åt att skrapa gulbeige flagande plastfärg. Speedheatern är ingen mirakelmaskin men förenklar arbetet tillräckligt för att redan ha varit värd sina tusenlappar.

Stackars Johan ägnar kvällarna åt att skrapa gulbeige flagande plastfärg. Speedheatern är ingen mirakelmaskin men förenklar arbetet tillräckligt för att redan ha varit värd sina tusenlappar.

Ett försök att skynda på det hela lite var att mejla några olika färgtillverkare (Allbäcks, Enetorpets, Wibo, Färgbygge (Auro var också ett ”modernt” alternativ men Färgbygge har motsvarande och trevligt med svensk tillverkning)) och beskriva mina olika målningsprojekt. Hoppades nästan att några inte skulle återkomma för även det skulle kunna ingå i urvalsprocessen men alla svarade skyndsamt, uttömmande och trevligt.. 🙂

Jag var främst intresserad av de tre förstnämndas emulsionsfärger, Färgbygge frågade jag bara vad de hade för förslag. Det här är vad jag skrev:

Kökstak med gammal hyvlad träpanel – tidigare linoljefärg tror jag, med plastfärg över, som vi skrapar ner helt. Ganska mycket kvist, som inte verkar kåda. Läst nånstans att man inte behöver schellacka gammal kvist, stämmer det?

Gammalt pappspänt tak med uttorkad fuktfläck som vi bara tänkte laga och måla. Verkar inte vara limfärg utan kanske tunn linoljefärg idag, men är osäker.. Kan man spärra den bruna fuktfläcken med något och sedan måla över med någon av era färger?

Ny spännpapp – i ett annat rum ska vi sätta ny papp, både i taket och där vill jag helst hitta en färg att använda både till grundmålning och färdigstrykning. Även väggarna ska pappspännas och troligtvis kommer vi måla dem, i alla fall till en början, och ev tapetsera senare. Men oavsett detta bör de väl målas en gång?

Nu ska jag ägna kvällen åt att göra en tabell över de olika ytorna och föreslagna produkters användningsområden och egenskaper. Även linoljefärgen, äggoljetemperan och limfärgen kommer få vara med även om åtminstone den sistnämnda nog förlorat på förhand.. Tycker det verkar lätt att göra fel med limfärg och trots vetgirighet och bristande ödmjukhet vill jag vara så säker som möjligt på att få njuta av vackra tak redan i år! Eller i alla under det första kvartalet 2015.

8 thoughts on “Färgdjungeln

  1. Har sovit i Åsa och Eriks äggoljetempramålade gästrum några nätter. Jag vande mig aldrig med doften!! Dom målade om rummet efter några år och jag blev en flitigare besökare

    • Vad skulle du säga att det luktade? Eller var det en helt unik lukt? Kände de den också och var det därför de målade om?

      Sist men inte minst; vad ska vi välja för färg till gästrummet för att du ska vilja sova över? 🙂

  2. Vi har också stött på upplevelser/påståenden om problem vid användning av äggoljetempera vid inomhusmålning. Dels genom en par kompisar som inte överhuvudtaget kunde bo i sitt hus innan de avlägsnat all sådan färg (vi vet inte om de gjorde det själva eller överlät det till en sådan saneringsfirma) och dels genom att google lite.
    Det finns en hel del kemi i det jag (Klas) läst och en del fattar jag, en del fattar jag inget av. Men vad jag tror mig förstå så handlar det just om äggoljetempera, inte om andra former av linoljefärg.
    Vår säng hemma är målad i äggoljetempera, men den fick stå i ett oanvänt rum en tid innan vi använde den. och vi har inte haft några problem. Vad det visar vågar jag inte ha någon uppfattning om.
    Men klart är så vitt vi ser det att det finns anledning att kolla upp saken ordentligt, åtminstone innan man använder just äggoljetempera inomhus.
    /Klas och Britt

    • Jo jag har hört om det.. Kemi är ju iofs inte mitt starkaste ämne men har väldigt svårt att tro att någon av grundingredienserna i äggoljetempera (ägg, olja, pigment) skulle ge sådana långvariga problem! Har hört att när man började använda äggoljetempera igen efter att den varit helt ute så visste inte målarna riktigt hur man gjorde och förstod inte att det var en färskvara, utan det hann bildas mögel i den innan den målades upp och torkade. Det tycker jag låter som den mest rimliga förklaringen till att man skulle behöva ta bort den helt. En kemisk reaktion under härdningstiden borde väl vara övergående? Linoljefärg bildar väl aldehyder under torktiden men inget som ”enligt oberoende testning” ska ge problem om man inte är väldigt känslig och det är väl också enbart under torkning/härdning. Vissa tycker ju att själva lukten av linolja är jobbig men det är ju en annan sak. Jag tycker om den, men är däremot väldigt känslig för terpentin så använder helst färg på bara linolja och pigment. I mycket som kallas linoljefärg har man ju blandat i en massa annat, det kan säkert gälla även äggoljetempera.. det tycker jag är den näst troligaste teorin efter möglet. En djungel som sagt, det här med färg.. och tyvärr verkar vanliga färghandlare ta priset som minst kunniga i sitt eget ämne även om man stöter på otroligt mycket okunskap och ointresse inom bygghandeln…

      Men kommer ändå inte ge mig på att måla några större ytor med äggoljetempera som första försök, eftersom jag tror det kan vara lite svårt att få det bra första gången, utan ta nån liten lätthanterlig stol eller så. Er säng är ju i alla fall väldigt fin ännu efter rätt många år 🙂

  3. Doft är en smaksak, men jag tycker att det luktar mycket gott! En sak, det finns ingen lättare färg att måla med än äggoljetempera på väggar. Kan du kalka en vägg kan du göra detta med. Stolar är svårare eftersom det blir mindre mängd färg som fastnar. Förstår inte riktigt hur man skulle lyckas för att misslyckas med tempera =)

    • Det låter ju betryggande! och du har såklart rätt i att en slät vägg borde vara lättare än en stol, ibland tänker man lite fel.. men ändå, skulle man lyckas misslyckas kan det ju vara skönt att göra det med nåt som är lite lättare att gömma undan 🙂 Testa äggoljetempera står i alla fall på listan ‘njutbara vinterprojekt’! Har smygstartat med att beställa hem och sitta och bläddra i Ovolins färgprover.

  4. Som jag fått det förklarat för mig så uppstår problemen med äggoljetempera om man målar för tjockt, antar att det är samma sak som att färgen blir gammal. Det kan till och med bli så illa då att folk blir sjuka av att vara i rummen. Gör man rätt ska det inte vara några problem…

    När det gäller limfärgen så rekommenderar jag att läsa det här blogginlägget (inte mitt eget) innan du förkastar det helt: http://bodanorregard.blogspot.se/2011/09/amatorens-sma-larospan.html

    • Det låter ju faktiskt högst rimligt, då hinner den ju inte torka innan den ”blir gammal” som du säger, och det låter även som ett typiskt fel man skulle ha kunnat göra vid den tiden historien utspelar sig och plastfärgen nog var förhärskande!

      Angående limfärgen så är det ju alltid ett vägande av för och emot och just nu är vi i ett läge det (för ovanlighetens skull) känns väldigt jobbigt att behöva testa sig fram med blandning och penslar och så vidare, vi har väldigt begränsade ytor och lite komplicerat med rengöring och så. Det verkar inte heller vara målat med limfärg någonstans i huset nu, vilket i sig gör att motivationen minskar, men ffa innebär det att jag aldrig fått uppleva limfärgens oslagbara skönhet 🙂 Skulle gärna se hur den ser ut och blir jag såld finns fler tak att måla i framtiden!

Kommentera

