Renoveringsstrategi i värmeböljan

Vi åkte tillbaka till Funbo i torsdags natt, eftersom det var för varmt för att köra på dagtid. Goda nyheter är att odlingarna klarat sig över förväntan tack vare att Rune, grannen, vattnat varje dag. En nästan ännu gladare överraskning är den nysådda ängen. Jag hade nästan tappat hoppet och ställt in mig på att det lilla som spirade var ogräs, men nu ser den nästan ut som en liten bit av Provence. Det är alltså ettåringarna blåklint och vallmo som blommar för fullt men om de grott tänker jag att hoppet är gått om tvååringarna också. Vackert är det hursomhelst! (mycket vackrare i verkligheten än på mobilbilden nedan)

Precis så här tror jag att en nysådd äng ska se ut första året

Precis så här tror jag att en nysådd äng ska se ut första året

Ursäkta att jag klagar men det är lite kämpigt på Uppsalaslätten när det är värmebölja. Extra tacksam för lilla Funbosjön på cykel-/gångavstånd även om den inte riktigt går upp mot Tjust skärgård. Vi försöker komma upp och igång på förmiddagen för att sedan ta det lugnt när det är som varmast och orka med ett kvällspass också. Jag kittar och målar klart fönster och dörr till utbyggnaden och Johan fixar till öppningarna där de ska sitta. För att inte tappa lusten kämpar vi inte särskilt hårt utan passar på att hemestra istället, igår ”gjorde vi stan” och i eftermiddag åker vi åt andra hållet för att bada, gå på loppis (mest för att köpa sprättägg) och testa restaurangen i grannsamhället Länna.

3 thoughts on “Renoveringsstrategi i värmeböljan

  1. Javisst är den fin! Men det mest fascinerande är vallmon som blommar på dagen och på kvällen är alla blommorna borta. Och nästa dag kommer det nya! Trodde Anna skämtade när hon sa det, men jag är ju något av en blomrookie.

Kommentera

