Framsteg och misslyckanden i trädgården

Jag ser mig fortfarande som nybörjare både inom nyttoodling och mer skönhetsinriktad trädgårdsskötsel. Därför är det väl tur (och lite skicklighet) att min första egna trädgård varit med desto längre. Nu i början räcker det att ge den lite stöd i kampen mot slån, kirs, lönn och annan sly för att den ska bjussa på den ena glada överraskningen efter den andra.

En gammal kämparpion

En gammal kämparpion

Där vi röjde småträd och sly förra året har det dykt upp bland annat doftschersmin (mest tur att de inte också rök i röjningsfrenesin), ytterligare ädelsyren och massvis med smultron. Pionen vid husknuten som förra året lyckades kämpa fram en endaste knopp har i år trappat upp till sju och den har även fått två kompisar lite längre bort som kanske orkar blomma nästa år. Ängen verkar faktiskt ta sig efter markarbetet med endast mindre inslag av maskrosor. Jag var orolig att det skulle ha ”rörts upp” alltför mycket näringsämnen så att ogräs skulle få för starkt försprång före ängsväxterna. För tidigt att ropa hej men vågar hoppas på det bästa. I värsta fall får vi börja från början framåt hösten, för äng ska det banne mig bli igen.

Så här ska till exempel inte en rad sallad se ut. Men det blir nog gott ändå. I överkant ett litet grönkålsskott som tittar upp just när jag började ge upp hoppet.

Så här ska till exempel inte en rad sallad se ut. Men det blir nog mycket och gott ändå!

Vad gäller det ätliga har jag faktiskt övat i några år på kolonilotten, men är ändå nybörjare på så vis att jag fortfarande gör nybörjarfel. Jag sår för tätt, eller för glest, jag sår vid fel tid och sätter ut förodlade plantor precis innan temperaturen sjunker tillbaka under tio igen, osv. Jag jordförbättrar säkert helt fel också. Det jag ändå har lärt mig under åren är vilka växter som är lätta att lyckas med. Eftersom jag vill odla mest mat och lite fägring, och inte är så intresserad av att trixa med olika knepiga chilisorter till exempel, så har de erfarenheterna fått ligga till grund för odlingsplanen som jag faktiskt tror att jag följer så här långt. Tack vare det verkar jag hittills inte ha misslyckats riktigt kapitalt med någonting, förutom ramslöken som inte ville gro men det var väl ändå ganska väntat.

De fantastiska smulgubbarna från Vansbro som Marit kom med. De ska få ta över hela landet vartefter men i år samsas de med bönor, rödbetor, grönkål mm

De fantastiska smulgubbarna från Vansbro som Marit kom med. De ska få ta över hela landet vartefter men i år samsas de med bönor, rödbetor, grönkål mm

Det är i alla fall ännu lättsammare att odla på hemmaplan än på kolonilott. I alla fall i en stad (Uppsala) som i ärlighetens namn väldigt få vill stanna i på sommaren. Nästa år får odlingarna växa och jag tror jag vet nu var vi ska placera dem. Det faller på plats vartefter var på tomten vad passar.

Nästa år behöver vi alltså verkligen få ordning på jordkällaren. Även hönshusbygge har jag insett måste skjutas på framtiden. Kanske lika bra så hinner grannarna vänja sig vid tanken 🙂 Nu kanske det låter som vi planerar att bli självförsörjande men det har vi varken tid eller plats till. Men det är kul att odla och jag vill verkligen slippa köpa fabriksägg som är det livsmedel jag har mest dåligt samvete över. Lite övning inför apokalypsen skadar inte heller!

4 thoughts on “Framsteg och misslyckanden i trädgården

    • ja precis så försöker jag ju tänka! Det är bra personlig utveckling det här, att lära sig ha roligt på vägen och inte bara vilja pricka av allt på listan på en gång 🙂

  1. Känner mig också sugen på höns, funderar på om man kan hyra några för att träna sig och känna efter innan man skaffar egna. Tycker ni gör ett imponerande jobb föv!

    • Av smittskyddsskäl tror jag inte så många hönsägare vill (eller borde vilja) hyra ut höns.. Fast jag vet inget om det egentligen! Ett alternativ jag själv funderar på är att börja med några uttjänta värphöns, om man tröttnar och nackar dem har de ju ändå fått en liten tid av lycka!

Kommentera

