Lägesrapport 10 maj 2014

Våren har kommit, rekordtidigt, och backat några steg igen. Som vanlig Uppsalabo och soltörstande svensk tyckte jag såklart det är lika tråkigt som alla andra med snö på Valborg, men ur klimatångest- och trädgårdssynpunkt känns det lite skönt. Var inte redo, inga land att sätta några frön i och inte ett linne inom räckhåll.

Det händer ganska mycket här men det är många småprojekt igång eller på paus samtidigt. Inget som blir klart eller är riktigt så storslaget att det förtjänar ett eget inlägg. Om jag radar upp lite småsaker kanske jag känner mig mindre frustrerad? (även om jag samtidigt dokumenterar en hel del klantigheter 🙂 )

Försenad Valborgsbrasa

Försenad Valborgsbrasa

Utbyggnaden

Johan har sågat till dörr- och fönsteröppning, en sån där liten sak som tog bra mycket längre tid än man tror. Det är väldigt skönt att ha fyllt upp runt grunden så man inte behöver hoppa över en vallgrav för att komma in och kan gå torrskodd runtom. I övrigt står arbetet still i väntan på leverans av träullit som ska sitta utvändigt på väggarna. Som vanligt hade vi inte räknat med leveranstiden eller leveranskostnaden som man alltid får betala själv när man väljer ovanligare byggmaterial, men det är bara att betala och glömma!

Dubbla boenden

Vi har haft kvar ett rum i lägenheten som livlina men nu när vi klarat vintern ska vi hyra ut hela till vår nuvarande inneboende. I veckan som kommer tänkte vi hämta de sista grejerna och även om det är jobbigt att flytta ska det bli skönt att ha alla sina saker och sitt liv på ett och samma ställe. För mig är det nog första gången sen jag flyttade hemifrån. Så fort det blir varmt nog ska vi sen flytta till den oisolerade övervåningen för att kunna ha arbetsplats i kök och nuvarande sovrum.

Fönsterverkstaden

Så här blir det med slipdamm, tappade borst och för mycket färg i springorna (här halvt bortskrapad)

Så här blir det med slipdamm, tappade borst och för mycket färg i springorna (här halvt bortskrapad)

Dörren till utbyggnaden har jag inte kommit så långt med. Jag har passat på att även här lära av mina misstag och lagt många gånger längre tid på att rätta till dem än på att göra dem så att säga. Den här gången det här med att stryka linoljefärgen tunt för att den ska torka. Jag vågar påstå att jag har en naturlig talang för den hårdhänta målningsteknik som krävs och det har gått jättebra med både hemmablandad och Gysinges färg. Men nu har jag använt Ottossons som de flesta verkar som mest förtjusta i och den känns tunnare, vilket gör att den rinner ner i de smala profilerna och alltså inte torkar.

Dessutom är det otroligt svårt att välja en färg som är tillräckligt vacker för den vackra dörren! Grön ska den bli, det finns ju massa fina gröna nyanser och jag trodde jag var ganska flexibel men nej då! Har provmålat djurgårdsgrönt, bladgrönt, övedsgrönt och ingen känns riktigt rätt utan jag tror jag kommer bli tvungen att blanda själv. Så det står lite still och montering av fönster och dörr skjuts framåt i tidsplanen vecka för vecka.. Ska fråga morbror Bertil om han kan komma och hjälpa oss, då får vi både nåt att se fram emot och en deadline!

Men det här är jag nöjd med!

Men det här är jag nöjd med!

Jag är äntligen klar med renoveringen av de första fönsterbågarna! De blev ganska fula men jag känner mig trygg med att nästa par kommer bli närmast perfekta. Jag brukar faktiskt sällan göra om mina misstag.
Det nya fönstret till tillbyggnaden ska fortfarande glasas vilket har dröjt eftersom jag först måste ta ut glasen ur de innerfönster som ska bidra. Det har i sin tur dröjt eftersom husets tidigare ägare spikat fast dem med tusen elaka små spikar, sin vana trogen. Men snart så!

Om linoljefärg; att den måste strykas tunt innebär att alla snickeridetaljer framträder skarpt istället för att suddas ut av ett tjockt lager utrunnen färg. Det var nåt jag aldrig tänkt på för ett år sen!

Ängen

Vi blandade fröna med sand för att kunna sprida dem jämnare mendet var nog det enda vi gjorde rätt...

Vi blandade fröna med sand för att kunna sprida dem jämnare mendet var nog det enda vi gjorde rätt…

I höstas fick grävmaskinisten som avslutning skrapa bort all jord för att ängen skulle kunna ta sig igen. Men nivåerna blev jättekonstiga så den här vändan tog vi beslutet att fixa till det med de schaktmassor som blev över. Bra idé, synd bara att det blev stenhårt och kom med en hel del grus.. Förarbetet är ju viktigast men vi bestämde oss ändå en stressad söndagskväll för att ta en rövare och hoppas på att ängsfröerna från Pratensis är så tuffa att några tar sig innan ogräsåkern är ett faktum!

Högarna

Några av våra återstående högar

Några av våra högar; flishögen, pallarna, lecablocken, foamglaset, den grusblandade jorden

Ett annat misstag vi ägnat oss åt det senaste året är att placera högar med olika material, gärna blandat, på ogenomtänkta ställen och lämna kvar dem lite för länge. Idag har jag ägnat all min tid och kraft åt att, med spade kratta och händer, skrapa bort dessa nedsjunkna, fastvuxna högar från överallt på tomten. Sand, grus, sten, lera, kvistar. En ganska ren sandhög fick bli gång, resten fick bli fyllnadsmaterial i groparna vi också har lite här och där. Nu bara en flishög, två jordhögar och en singelhög kvar. Samt alla byggmaterialhögarna.

En sak har vi gjort som vi är mycket nöjda; där det tidigare var ett vildvuxet snår är det nu två djupgrävda muromgärdade land! Den charmiga, väldoftande bondrosen får vara kvar men ta lite mindre plats. I år odlar vi grönsaker här, sedan ska delen närmast vägen bli perennrabatt, förmodligen vår enda, och den högra jordgubbsland. Så till nästa år måste vi bestämma var den permanenta köksträdgården ska ligga. För tillfället är det lite jobbigt med alla beslut som ska tas men just det tror jag kommer bli kärt besvär nästa år i februari!

Så himla fint

Så himla fint

Några skottkärror rosrötter rensade vi ut

Några skottkärror rosrötter

4 thoughts on “Lägesrapport 10 maj 2014

  1. Hej! Är precis som om jag skulle skrivit inläggen om fönstren! Håller på med detta med! Lycka till, ser ju jättebra ut, mycket bättre än mina!
    Mvh Anneli

    • Tack! ja med rätt vinklar och ljusförhållandet så ser det ju nästan perfekt ut 🙂 Jag är en lat perfektionist och det är väldigt svårt att veta när man ska nöja sig..

  2. Kul det var att träffa er igår! Nu har jag kollat in bloggen. Huset är jättevackert, kul att se vad ni håller på med, förstår att man nördar in.. Skulle vara roligt att komma och se live någon gång! Kram från Frida och Martin (och Kärran!)

    • Ja, det var verkligen kul, en mycket bra bordsplacering! Jätteroligt att du gillar huset också. Ni är hemskt välkomna hit på studiebesök med eller utan Linnea och Martin eller Johanna och Johan.

Kommentera

