Misstag/lärdomar – fönsterrenovering

Nisse i torpet har en generös och prestigelös bloggkategori: ”Det här gick ju inte så bra”. Jag är egentligen inte jätteförtjust i att erkänna mina fadäser men nu när det gått betryggande lång tid sedan sista ”arga snickarn”-skämtet tänkte jag också börja bjussa lite. Förhoppningsvis kan någon annan lära av mina misstag och jag kan samtidigt utvecklas som människa.

Fönsterrenoveringen har hittills varit mödosam men nu när jag snart tagit mig igenom hela processen börjar det kännas roligare. Igår var jag riktigt peppad på att äntligen montera tillbaka alla beslag och måla en vända och sen skulle det bara vara en målning kvar innan jag skulle vara KLAR!! (med första fönsterparet alltså…). Det är hög tid eftersom jag har ett nytillverkat fönster som ska oljas, glasas, målas, och fönsterverkstaden är välorganiserad och praktisk men inte jättestor.

P1710455

En ganska snygg och en väldigt ful kittsträng

Det första misstaget gjordes inte igår utan för ett par veckor sedan men jag hade inte till fullo insett följderna tidigare. Ja ni ser själva..Till höger inte helt perfekt, men definitivt helt ok kittsträng. Till vänster en skitful, skrynlig och knottrig. En sådan åstadkommer man genom att först långtidsförvara kittet med ett lager kokt istället för rå linolja och sen inte orka pilla bort de torkade klumparna ordentligt. När man kittat klart så borstar man krita på glasen för att suga upp kladd men blir trött och orkar inte borsta bort det igen. Man gnuggar bara lite på vissa ställen för att se att det funkar och då blir det andra små klumpar som kan fara omkring och fastna och torka fast i kittsträngen.

Bakpulver till allt

Bakpulver till allt

Nästa misstag gjordes för ännu längre sen. Jag hade avfärgad, avrostad skruv i två storlekar och har tänkt att den större hör till gångjärnen och de mindre till vinkelbeslagen. Bara det att de stora skrivskallarna inte passar i någondera. Det har jag upptäckt förut men liksom bortsett från och tänkt att allt skulle falla på plats när det var dags. Det gjorde det nu inte. Dessutom saknades ett gångjärn. Efter att ha letat igenom hela verkstan, med våld försökt tvinga skruven att passa och tagit kaffepaus två gånger för att tänka över situationen gick det äntligen upp ett ljus och jag hittade både rätt skruv och gångjärnet kvarglömda i citronsyrabadet efter avrostningen. Citronsyran hade liksom kristalliserat och bildat som ett stenhårt pansar. Försökte lösa upp det med bakpulver men det gick inte heller så bra.

När jag ändå höll på testade jag att torrtvätta håret med bakpulver också. Ett litet bonusmisslyckande kan man säga… Men brödet blev bra 🙂

Kommentera

