Dörren är här!

Igår eftermiddag efter jobbet åkte jag till Våla specialsnickeri i Östervåla för att hämta den specialbeställda dörren och fönstret till utbyggnaden. Passade på att besöka Solrosen, som var en helt ok loppis och ett överraskande bra café, och tittade in på Östervåla Hantverkscentrum som var trevligt eftersom de säljer lokalt hantverk. Många hemslöjdsaffärer har annars samma sortiment vilket gör benämningen ”hemslöjd” lite tveksam. På hemvägen åkte jag förbi hos Axel, min kursare från veterinärutbildningen, som tillsammans med Karin bor på en gård där de föder upp ekologiska köttdjur i liten skala (än så länge). Förutom heltidsjobb och lantbrukande håller de på att renovera sitt ganska misshandlade timmerhus. Bland annat har de byggt ett nytt tak som vi hjälpte till att lägga tegel på i höstas. Deras hus har fått mig att inse att om jag tycker ett hus är fult så fastnar det inte i mitt minne. Jag har ingen bild alls av hur det såg ut med det gamla (lägre?) taket men nu är det som att det plötsligt trätt fram ur dimman! Axel var inte hemma utan ute och levererade köttlådor, men däremot Karins föräldrar som lyssnade snällt på mina utläggningar om den underbara dörren och vilken färg den ska få.

Åter till dörren! Visst är den vacker?!

P1710452P1710450

Specialnickare Robban var inte alldeles övertygad  om att den skulle bli nåt bra, faktiskt så sa han nästan rent ut vid ett av våra samtal att den nog skulle bli ganska ful 🙂 Till stor del berodde det nog på begreppsförvirring kring profileringen på panelen och att jag och Johan turades om att försöka förmedla en vision som vi kanske inte ens var helt överens om. Jag hade ju varit och hälsat på i snickeriet och hade ingen anledning att betvivla Robbans smak och erfarenhet, så det var såklart lite läskigt att stå på sig i det läget… När den väl var klar tyckte Robban i alla fall att den blev ok och det känns ju skönt. Jag tycker att den är helt fantastisk och det är ju ännu bättre!

Så vi kan vi absolut skriva under på det som står på snickeriets hemsida ”dina önskemål står i centrum för tillverkningen”. Utöver god hjälp att förbättra och göra verklighet av vår ”vision” var det inga problem att till exempel få linisolering i dörren istället för cellplast.

Det begagnade trycket har vi hittat på Överjärva Byggadsvård för 250 kr, jag vet inte vilken tidsperiod det är ifrån eller ska se ut att vara ifrån men jag tycker det passar. Nu måste vi försöka klura ut vad vi ska ha för låscylinder och nyckelskylt eller om det ens är sådana vi ska ha? Vi sätter oss in i saker vartefter de aktualiseras och det här med lås är fortfarande en ganska ny värld.

Andra frågetecken är:
Ska jag grundolja dörren och isf med rå eller kokt linolja eller blandat?
Ska jag istället måla ett första lager med färg utspädd med rå linolja?
Eller måste jag måla första omgången med färg utspädd med balsamterpentin som de sa i Överjärva? (hittills har jag spätt ut första lagret med linolja och sen målat med ospädd färg)
Schellackera före eller efter eventuell grundoljning?
Funkar det att bara olja tröskel (av ek) eller ska jag hellre lacka den? Eller något annat?

Tips och råd kring detta är mer än välkomna!

Och så sist men inte minst, vilken färg ska dörren få?! Jag är just nu mest inne på grönt, men det finns ju hundra fina gröna nyanser. Gult är inte helt avskrivet. Blått är en bubblare, vanligt i Dalarna men inte häromkring (spelar det någon roll?) Det enda jag är säker på är att den inte ska bli vit. Eller rättare sagt den kommer definitivt bli vit i väntan på att vi lyckas bestämma oss, men den kommer inte förbli vit!

5 thoughts on “Dörren är här!

  1. Jag har ofta åsikter och så även nu;)

    Shellac först sen olja in den med rå linolja.
    En lackad ekttröskel är nog fint men trösklar till ytterdörrar slits hårt och då kan det nog bli fult på de ställen lacken slits bort. Så jag röstar på en rejäl oljedränkning vilket gör den lätt att underhålla efterhand som den slits.

    • Det är bra det! Det här med att öht ha en blogg handlar för vår del mycket om att försöka få folk att lägga sig i 🙂

  2. Instämmer med förre skrivare. Men funderar verkligen om dörren behöver shellackeras, åtminstone se utsidan kvistfri ut…? Och då behövs ju inte shellack alls.

    • Men dåså, känns tryggt när två oberoende källor ger samma besked!

      Några yttepyttekvistar finns på utsidan av dörren och några lite större på karmen. Och nu har jag ju ändå köpt schellack så lika bra att använda den..?

      Jag började fundera på fernissa också (till att börja med på vad fernissa ÄR egentligen :)). Har jag inte läst i din blogg att du hade fernissade trösklar?

      • Linoljefernissa består av kallpressad kokt linolja, naturharts och lösningsmedel.

        Här har vi fernissade trösklar på öv där trägolvet också är fernissat. Inte att rekommendera överallt. Stämmer inte med alla övriga tider och inredningsmoden.

        Ifrågasätt alla tips, på nätet precis som i verkliga livet! 🙂

Kommentera

