Utediskbänk

Ibland ramlar det in nån här via sökmotor och blir tillräckligt nyfiken för att klicka runt lite. Det tycker vi är roligt! Ett vanligt sökord förra året som börjar dyka upp nu igen är ‘utediskbänk’, men ni som kommer hit den vägen blir nog besvikna för det enda man fått se är en bild på när jag använder gersågen. Eftersom jag faktiskt har byggt en utediskbänk kan jag ju dela med mig av ett sätt att göra det.

Jag hittade en rostfri diskbänk med två hoar här i ett skjul. Man kan såklart ta nån annan skiva eller t.ex. snickra en form och gjuta en i betong om man vill (vi har gjutit en del vid det här laget och det är inte heller så svårt om man har plats, tid och intresse). Men det bör i så fall vara av estetiska skäl eftersom rostfritt är överlägset diskbänk- och diskhomaterial. Jag utgick alltså från den jag hade och byggde en ställning till den.

P1710285Jag bestämde att diskbänken skulle bli 95 cm hög, alltså lite högre än standardhöjd i kök, och ha en hylla. Det behövdes en brädram för själva diskbänken att vila på, fyra reglar till ben, en till ram för hyllan och så brädor till hyllan. Jag ritade en skiss, och utifrån den var det lätt att skriva en lista över vilka reglar/plankor/brädor jag behövde och hur många och långa. Det är bra att mäta och P1710286räkna och kapa noga och mäta och bända även när man fäster ihop delarna. Får man rätt avstånd åt alla håll kommer räta vinklar och stabilitet på köpet! Jag hade säkert kunna minska rejält på mängden trä, alltså använt mindre grova/breda dimensioner men det var det här som fanns och det blev i alla fall ”stabilt som fan”.

I ett skjul hittade jag lämpligt nog 3 bitar kraftig regel, 4,5*4,5. I ett av hörnen på bänken var det trångt mellan ho och kanten på diskbänken så där fick det bara plats en smalare regel, vilket också lämpligt nog låg och skräpade i skjulet, liksom virket till ”ramarna” och till större delen av hyllan. Det enda jag köpte var ett par brädstumpar till hyllan.

Jag började med att skruva ihop den övre ramen och kolla så att den passade in under diskbänken. Det blev perfekt (eftersom jag mätt så noga).

Sen fäste jag benen i hörnen inom ramen. Sen måttade jag ut på vilken höjd jag ville ha hyllan och bände benen så de hade samma avstånd uppifrån och ner och skruvade fast bräderna på samma höjd runtom.

IMAG0828Jag sågade ur för benen på de yttersta bräderna till hyllan och spikade fast dem i den undre ramen. Sen la jag ut de övriga hyllbrädorna med ungefär samma avstånd och spikade fast dem i ramen.

Sist strök jag alltihop med roslagsmahogny, det luktar gott tycker jag och är snyggt och skyddar träet.

Nästa gång jag snickrar ska jag försöka mig på några snyggare träfogningar än skruv. Den här beskrivningen blev inte så jättetydligt, men det jag tycker att man kan ta med sig är:

Det inte är så svårt att snickra och man kan ganska lätt göra en egen ritning och det blir bra bara man mäter och tänker till lite innan!

Kommentera

