Dagens ”stordåd” i fönsterverkstan

Igår tog vi igen oss efter en kort men intensiv arbetsvecka som föregicks av den perfekta långhelgen i Dalarna (två dagar låtkurs i Särna, en dags skidåkning i Orsa, en dags långsam bilfärd till Borlänge med stopp på Mora hemslöjd och Kaffestuga, Moraknivsoutlet, några kvalitetsloppisar och Insjöns linneväveri och övernattning hos mina föräldrar innan hemfärd).

Egentligen hade jag inte lust att göra så mycket annat än slappa idag heller. Elda, sticka lite, bläddra bland fröpåsarna och fundera på allt vi ska göra i vår istället. Men, det börjar ju kännas lite löjligt att jag haft samma fönsterpar på gång sen i maj, och det är väl inte helt osannolikt att det skulle göra något för temperaturen i sovrummet att få tillbaka fönstren.

Ytterbågar på tork, innerbåge som ska få donera sina rutor, och en burk som jag okynnesmålade locket på i ett sista försök att skjuta upp urglasningen

Ytterbågar på tork, innerbåge som ska få donera sina rutor, och en ask som jag okynnesmålade locket på i ett sista försök att skjuta upp urglasningen

Det som är tråkigt med fönsterrenovering är att det är… tråkigt! En annan förklaring till att jag tog ännu en lång paus när jag väl kommit igång är att det tar väldigt lång tid för linoljefärgen att torka i ett ouppvärmt rum. Sist men inte minst att nästa steg på listan var att plocka ut rutor för att ersätta de som gick sönder vid urglasningen av första fönstret. En innerbåge blev utsedd till donator. Kanske kommer den få isolerglas istället men det beslutet kan vi nog lyckas skjuta framför oss ändå till det blir dags att renovera övervåningen 🙂

Det här med urglasningen är alltså ett väldigt ångestladdat moment för mig. Kittet sitter som stenhårt tuggummi och stiften är nertryckta mot rutorna och väldigt svåra att få tag på utan att trycka mot glaset. Så nu är jag alldeles slut av att ha stått lutad över fönstren och försöka undvika alla förhastade okontrollerade rörelser men mest av den mentala anspänningen.. Men det gick! Dagens bedrift innebär att jag har glas till båda mina nymålade ytterbågar och ett kraftigt förbättrat självförtroende! De enda jag spräckt var faktiskt när jag var på kurs. När den första gick sa kursledarna att ”det är sånt som händer, även om man är försiktig!” För att vara snälla förstås, men otroligt dålig pedagogik för mig som har svårt som det är att vara tålmodig och noggrann. Nu har jag lärt mig att det är helt upp till mig om rutorna klarar sig.

När jag väl får se mina första renoverade fönster i all deras prakt så kommer jag känna mig mycket mer motiverad att fortsätta lite mer systematiskt! (hoppas jag)

6 thoughts on “Dagens ”stordåd” i fönsterverkstan

  1. Heja heja! Såna där projekt som man bara vill fortsätta putta ner till sista plats på att-göra-listan hela tiden finns det ingen annan bot mot än att bara bestämma sig och göra det en gång för alla. Ba gör de! Det är ju oftast dom här projekten som man är som mest stolt över när man väl blivit klar, så bara tänk på hur bra det kommer kännas. För resten av livet! Då spelar det mindre roll att du hållit på sedan i maj. Dessutom har ni ju gjort andra saker under tiden 🙂

    • Haha tack! Du har rätt i det mesta, fast att göra det en gång för alla och var nöjd resten av livet vet jag inte.. det innebär ju att jag måste ta mig igenom 32 fönsterbågar, en glasveranda och samtliga småspröjsade dörrar och verkstadsfönster innan det blir dags att börja om från början..

      • Oj, ja det var ju en del…fast för varje enskilt du gör klart kan du ju vara nöjd över just DET för resten av livet. Sen att du kanske måste göra om det nån gång tar ju inte bort att du faktiskt redan gjort det en gång tidigare. Då får du bara bli dubbelt så nöjd helt enkelt 🙂 Fatta vilken nöjd människa du kommer bli!!

  2. Utifall att någon läser och tar intryck av den här bloggen måste jag förtydliga att jag aldrig i livet skulle få för mig att byta ut istället för att renovera de här fantastiska fönstren! De är inte fönstren i sig som är problemet, utan att de inte fått någon omvårdnad på typ 50 år..

Kommentera

