Att välja exakt den dörr man vill ha

Tack vare att vi fick tummen ur och faktisk började mura upp väggarna innan snön kom var vi i alla fall tvungna att bestämma oss för dörröppningens storlek så det är avklarat. Vi ska ha en kattlucka, och vi vill inte göra hål i själva dörren. Därför gjorde vi öppningen 120 cm bred, fast dörren ska bara vara 90 cm. De resterande 30 cm sätter vi bara igen med nåt slags träpanel och sätter kattluckan längst ned. På insidan av den delen kan vi snickra en smal hylla för typ hörselkåpor och handskar och sånt man vill lägga ifrån sig direkt innanför.

Under höstens fönsterfunderingar tog jag kontakt med och fick offerter från ett antal snickerier, från hyfsat storskaliga till enmansföretag. Det tog en jäkla massa tid och var mest tråkigt. Det dyraste förslaget var ungefär dubbelt så dyrt som det billigaste. Nu har vi tänkt om och ska, istället för två halvstora, beställa ett något större fönster och återanvända två små som vi har. Det innebär att det blir viktigare att anpassa det nya fönstret mer exakt till de befintliga och det tror jag inte går att få från ett större, billigare snickeri. Dessutom är tid också pengar och vi vill leva som vi lär så vi kommer nog välja ett bra snickeri och så får det kosta vad det kostar.

Vad gäller dörr, som det här inlägget skulle handla om, så vill jag egentligen snickra en egen. Men jag har insett att jag varken har tid eller verktyg så det får bli en hemsnickrad hönshusdörr eller nåt istället… En ganska fet kompromiss som hemmabyggaren/antikvarien Lena sa, men att leva utan dörr ett par år skulle ju också vara lite av en kompromiss 🙂 Kvalitet vill vi däremot inte kompromissa med, Med tanke på att våra ca 3000 kvadratmeter Uppsalamark kostade en miljon känns det ganska löjligt att spara in några tusenlappar på en rapplig dörr som kommer bli ful och sned efter bara ett par decennier..  Så de flesta serietillverkade dörrar går bort.

Om vi nu beställer en specialdörr från ett specialsnickeri i till exempel Östervåla där jag varit och hälsat på och fått väldigt gott intryck av själve snickaren som har lågsäsong och kort leveranstid just nu, så ska vi såklart passa på att beställa exakt en sån dörr vi vill ha. Möjligheterna är oändliga. Fattar ni vad läskigt? Här nedan har Johan ritat några förslag i Sketchup. (Bortse från de obehagligt skarpa färgerna och att huset ser ut lite utplattat ut)

Dörrar

Vad är rätt/fel? Om fel, hur fel? Vad är snyggast? Behöver man verkligen fönster i dörren om man har ett fönster precis i väggen intill? Hur fel är fiskbenspanel på ett 1900-talshus? Såklart finns dessutom oändliga variationsmöjligheter på de här alternativen, panelbredd och så vidare. Så med tanke på hur bra vi är på att fatta beslut kanske det ändå inte blir någon dörr de närmaste åren?

13 thoughts on “Att välja exakt den dörr man vill ha

  1. Robban på Östervåla specialsnickeri gör mycket bra arbeten!

    Och vad gäller val av dörr så är den längst till höger i bild den rätta rent stil/tidsmässigt för ert hus.
    De med fiskbenspanel är förvisso charmiga men tillhör en annan tidsepok och hustyp.
    Övriga kan fungera men bäst är nog den högra ändå.

    • Tack för synpunkt! Om jag verkligen gillat något så hade jag nog inte brytt mig så mycket om att det är ”fel”, men fiskbenspanelen är ändå inte nån av mina favoriter. Dock tycker jag nog inte fönstret behövs och just den typen av dörr längst till höger gillar jag bara inte, utan några rationella skäl 🙂 Mest inne på den som ”sitter i” eller någon annan som verkligen ser ut som en bakdörr!

    • Jo men lite så.. vi kommer nog iofs ändå försöka få dörren att se fejkgammal ut men det finns billigare metod än ett extra fönster 🙂

    • Det är ju såklart om man vill kolla så det inte är en läskig mördare eller vampyr som knackar på dörren innan man öppnar..

  2. Synpunkter på dörrpanelningen tänker jag lämna därhän. Men jag skulle ha väggpanel och väggens kulör ovanför kattluckan så att dörren inte upplevs så bred till tillbyggnaden. Det var bara det 🙂

    • Hmm hoppas du inte tycker det är alltför motbjudande att vi tänker putsa och inte panela väggen.. 🙂 Den är ju av leca och jag tycker det känns ärligare. Håller ändå med om färgen på sidstycket, som kanske kan gå i ton med resten av väggen, även om materialen skiljer?

  3. Ja herregud alla dessa val! Ibland skulle man önska att det bara fanns en sorts dörr, så var det bra med det. Vi har fönster på vår dörr (som jag planerar byta ut någon gång i framtiden) och jag tycker det är lite störigt. Ser t.ex. rätt så knäppt ut om man vill hänga upp en julkrans eller välkommenskylt el dyl. Dom hamnar liksom för långt ner.
    Vi har precis letat efter bra leverantör av träfönster i gamaldags stil och upplever också att dom skiljer sig oändligt mycket i pris. Den vi tyckte var bäst var fönsterantiken (http://www.fonsterantiken.nu/) så kolla in dom om ni inte redan gjort det. Vi bestämde oss tillslut för att bygga ett eget fönster (hur svårt kan det vara??) men det är kanske snäppet svårare med en ytterdörr 🙂

    Lycka till med väljandet!!

Kommentera

