Grundisolering och halva väggen på plats!

7 skift murade och nu ska vi bara vänta ut vintern och bestämma fönstrens storlek och placering.

7 skift murade och nu kommer vinterpausen och vi ska bestämma fönstrens storlek och placering.

Lagom till jul tog vi en strategisk renoveringspaus för vinter, både för att vila upp oss och för att det är lite kinkigt med temperaturen när man ska limma eller mura. Men det kom ju ingen vinter när det skulle och då fick vi tänka om. Det var två temperaturkänsliga moment som skulle göras. 1) Limning av foamglasskivor på grunden och 2) Murning av ytterväggar.

Limning av foamglasskivor.

Limning av foamglasskivor.

Jag tjuvstartade med 1) på nyårsafton (festligt ska det vara) efter att slaviskt ha följt väderprognosen och konstaterat att det var det varmaste dagen på länge.

Mer om materialet Foamglas och varför vi valt att använda finns att läsa om på sidan Materialval. Foamglasskivorna, som en lätt kapar till rätt storlek med en vanlig fogsvans, fäste jag mot utsidan av grunden och mot varann med ett tvåkomponents asfaltlim som jag smetade ut med en tandad spackel, enligt leverantörens beskrivning. Limmet var rätt kladdigt men helt ok att jobba med tills det började härda och gick från grötkonsistens till kladdkake-konsistens. Men jag blandade i små omgångar och skyndade på så gick det bra.

3 skift på plats och halvvägs upp till fönsterhöjd.

3 skift på plats och halvvägs upp till fönsterhöjd.

Planen med 2) var att mura väggarna upp till fönstrens underkant och att det skulle göras nu i helgen som kommer men eftersom det ska bli vinter imorgon(!?) var det bäst att passa på och det gjorde jag. Det viktiga första skiftet murade jag i tisdags och igår blev det ett maratonpass där jag murade de resterande 6 skiften. NC-blocken från Nyströms Cement är lätta att jobba med, så länge första skiftet är rakt är det ”bara” att stapla blocken och hälla ner bruk i urfasningen mellan blocken. Ungefär 1400 kg lecablock och 200 kg cementbruk senare känner jag mig rätt mör men framförallt nöjd.  Idag har jag limmat fast de sista foamglasskivorna och nu är vintern välkommen, igen.

2 thoughts on “Grundisolering och halva väggen på plats!

Kommentera

