Uthustaket helt och klart

Uthustak utan hål och sunkig papp men med tegelpannor, takfotsplåt, vindskivsplåt och skorstensplåt.

Uthustak utan hål och sunkig papp men med ny underlagspapp, tegelpannor, takfotsplåt, vindskivsplåt och skorstensplåt.

Så här i december är det ju brukligt att runda av och sammanfatta året. En sak som tagit lite mer än sin beskärda del i anspråk under året var projektet att laga det läckande uthustaket. I min optimistiska och renoveringsorutinerade enfald trodde jag att det skulle vara fort gjort och avklarat i sommar. Nu blev det inte riktigt så men lite senare i höstas blev det till slut helt färdigt och väldigt snyggt och bra om jag får säga det själv (och det får jag för det är min blogg). Det som däremot saknats än så länge är ett blogginlägg för att fira framgången och en rapport över att arbetet är helt färdigt.

Pricken över I:et blev plåten runt skorstenen som vi fick hjälp med av grannens duktiga plåtslagarvän. Den är så sinnrikt konstruerad att det är lätt att montera loss den när det är dags att putsa om skorstenen. Nu kan det regna och snöa nästan hur mycket det vill utan att jag kommer vara bekymrad över den delen av uthustaket och det känns möcket bra som Svennis skulle sagt.

Plåtdetaljer och falu ljusmålad vindskiva.

Plåtdetaljer och falu ljusmålad vindskiva.

Mer detaljer om arbetet med att laga uthustaket, fler bilder och pris på material finns eller kommer finnas på Uthussidan.

Kommentera

