Lite mer avlopp.. eller mindre faktiskt!

Vi hade ju äntligen bestämt oss, nästan fyllt i ansökan, hittat entreprenör och hela baletten och det enda som var kvar var att reda ut var på tomten allt skulle grävas ner för att kunna rita situationskartan som ska bifogas ansökan. Men när vi stegade runt och försökte klämma in eventuell framtida carport eller i alla fall liten grusplan, undvika att komma för nära brunnen, behålla lite yta för beachvolleybollande och annan lek och inte förstöra hela ängen med tillhörande biologisk mångfald så kändes det plötsligt så absurt.

Vid det här laget har vi vant oss vid dass, faktiskt har jag vant mig till den grad att vattentoaletten på jobbet känns lite underlig. Jag har äntligen murat klart varmkomposten, såpass klart att den går att använda i alla fall. Det tog kanske en halvtimme att tömma det redan halvt förmultnade innehållet i dasstunnorna och diska ut dem. Det var inte det roligaste jag gjort men som sagt, det tog en halvtimme.. Sen tvättade jag först diskhandskarna och sen händerna och sen var det inte mer med det.

Alltså, i stan kan det finnas en viss poäng med att samla ihop avloppet, om folk kunde sluta använda så förbannat mycket varmvatten, miljöfarliga skönhetsprodukter och impregnerade träningskläder men här på landet… nja. Hört av vän som hört av gammal man: ” Förr åt man inne och sket ute. Nu är det tvärtom.”

Det har gått upp för mig att främsta skälet att installera vattentoalett med tillhörande trekammarbrunn osv är grupptryck. Att andra tycker nåt annat är äckligt. Bara för att de är vana vid det och för att nutidsmänniskan helst vill låta någon annan ta hand om all sin skit. Jag brukar ligga lite lågt i de flesta sällskap för att inte bli placerad i det alltför alternativa facket för jag trivs inte med hela det paketet. Även för att inte skapa dålig stämning, folk i allmänhet gillar inte när man t.ex. påpekar att de kanske inte alls är värda den där resan till Thailand på bekostnad av svältande barn och framtidens klimatflyktingar. Men ärligt talat: det är ni som är de konstiga och jag som är normal.

Inte för att jag har alla rätt alltså, jag kör bil, köper onödiga grejer, flyger ibland och är långt ifrån självförsörjande. Men försöker i alla fall göra nåt pyttelitet ibland för att styra åt rätt håll. Till exempel installera toalett med förmultningskammare. Med urinseparering och ventilation såklart för att undvika lukt. Gäster kommer inte behöva ta del i hanteringen utan bara använda faciliteterna utan gnäll, eller åka hem i tid.

Känns lite drygt att börja om planeringsarbetet, men det är ju inte helt från början. Det blir fortfarande slamavskiljare och kompaktfilterbädd för BDT-vatten, och nedgrävd urintank. Skillnaden blir att multrummet medför att installationerna nedströms kan göras bra mycket mindre och enklare. Nu ska vi bestämma oss för fabrikat och planera för en grundläggning där multrummet får plats. Blir lite knepigt men ska nog gå. Eftersom jag vet att ni är minst lika intresserade av det här som jag lovar jag att återkomma med uppdateringar 🙂

4 thoughts on “Lite mer avlopp.. eller mindre faktiskt!

  1. Hej!

    Kul att läsa lite om ert avloppsprojekt 🙂

    Blev även lite intresserad av den där förordningen om små avlopp som du/ni nämnde på min blogg (flyttatorp), går det att ta del av diskussionen kring den? Jag ska till kommunen på fredag och tänkte att jag kanske kunde vara lite mer påläst tills dess 🙂 Om du/ni vill går det bra att mejla på: skolt@live.se

    • Hej, tyvärr inte tittat in på ett par dagar så nu är det väl lite sent att hjälpa till inför mötet idag! ska försöka hitta och mejla en länk till HaVs rapport med förordningsförslag, om du får ut nåt av den beror nog lite på hur van du är att läsa och navigera genom förvaltningstext.. Åsså är den alltså inte antagen än men den säger ju ändå vad den ansvariga nationella myndigheten tycker och det borde ju kommunen bry sig om!

      • Det gick så bra ändå 🙂 Och det spelar eg. ingen roll om förordningen antagits anser jag eftersom det i miljöbalken (2 kap 5§) står något i stil med att kretsloppslösningar är att föredra när det kommer till avlopp. Ett beslut kan bara fattas mot bakgrund av lagstiftning och jag tror att (många) kommuner väljer att tolka reglerna lite som de vill (livrem och hängsle!?). Men han jag pratade med på kommunen idag ser ju även tydliga brister med de stora och dyra avloppen som säljs idag.

        Tack för hjälpen och för länkarna!
        Therése
        flyttatorp

  2. Håller med om att förordningen inte borde spela jättestor roll iom skrivningen i miljöbalken, men problemet idag är att utan tydliga (kvantitativa) krav så skiljer sig bedömningarna mycket mellan kommunerna och så ska det ju inte vara.. Ibland blir det hängslen och livrem som du säger och ibland blir det tvärtom alldeles för låga krav. Många miljöinspektörer i mindre kommuner har ju väldigt mycket olika lagstiftning att hålla reda på och utöva tillsyn enligt och det är svårt att vara inläst på allt, så det är ju inte bara slarv och ointresse. Att entreprenörerna oftast har avtal med leverantörerna av de dyra installationerna är kanske inte heller så positivt. Sen att främja kretslopp från små avlopp kräver ju även system utöver själva avloppsanläggningen på tomten, för egentligen borde större delen av näringen hamna på åkern och inte i de egna trädgårdslanden (om man inte är självförsörjande alltså). Där är är det väl en bit kvar, men tror det är på gång!
    I alla fall, vad kul att du fick en så bra handläggare! Det hade faktiskt vi också och jag tror att de flesta som jobbar på miljökontor ock liknande har ett genuint intresse!

Kommentera

