Trädgårdsdags och prestationsångest

Lite sällskap

Lite sällskap

Våren kom ju så plötsligt i år och nu ska allt hända på en gång. I renoveringsprojektet i allmänhet, i trädgården i synnerhet. När jag efter år av längtan står där med min egen bit jord är det svårt att veta var jag ska börja. Har alltid tyckt det är läskigt med blanka papper. Som tur är finns ju ett ramverk i form av träd och buskar men det finns även ca. 1000 kvadratmeter öppen yta där man skulle kunna odla precis vad och var som helst. För sjuttio år sen såg det till exempel ut så här. De som bodde här då var nog ganska självförsörjande. Det satsar vi inte på, av flera skäl. Till exempel: vi har väldigt många andra projekt, vi försörjer oss på annat håll, jordkällaren är lite tveksam så risken är att allt ändå skulle förfaras, Johan behöver nånstans att bolla.

Odlingsplan

Odlingsplan

Så i år har jag typ skapat en kolonilott i trädgården, ett format jag känner mig mer bekväm med. Hallonbuskar har jag satt i en rad som ska förlängas vartefter, en spaljé för ärter och bönor och pallkragar med jordgubbar, jordärtskockor, potatis, vitlök, sallad, frilandsgurka, morötter och rädisor. Rabarber hittade svärmor mitt i kirskålshavet bakom huset och den ska få flytta ner till de andra. Tomater och kryddor får växa i krukor i lä och söderläge. Allt ganska lätt att lyckas med så första trädgårdssommaren blir lustfylld och inte ångestladdad. Odling är annars en typisk sån grej som är tänkt som njutning (om man inte är självförsörjande alltså) men kan bli bara stress om man tar sig vatten över huvudet och det tänker jag inte halka dit på just nu.

Kirskålshavet ska jag i alla fall ta itu med, tänker täcka över hela alltet med markduk, gammal takplåt och vad jag nu hittar för annat skräp. Till nästa vår kommer den vara kvävd och jag kommer ha bestämt mig för vad som ska vara där istället.

Det är så väldigt mycket att göra här och i torsdags var min stressnivå skyhög. Kvällarna går fort, även om de är längre än för ett par månader sen. Kristihimmelfärdshelgen var Johans föräldrar här och då hände det massor men inte tack vare mig. Förra helgen var vi i Göteborg på bröllop vilket jag såklart inte velat missa men allt sammantaget har jag inte fått mista lilla gjort på tre veckor. Under helgen har jag egentligen inte heller uträttat jättemycket men de små framsteg jag gjort har ändå sänkt stressnivån till fullt hanterbar nu ikväll.

Såpass att jag tror jag kommer kunna koncentrera mig på jobbet i veckan!

Pallkragar

Uppfräschning

Lyxkonsumtion

Lyxkonsumtion

Krasse, luktärt, blomsterbönor, sockerärt

One thought on “Trädgårdsdags och prestationsångest

Kommentera

