Arbetshelg med mor och far Lindberg

Alla hjälps åt utom jag som fotograferar

Alla hjälps åt utom jag som fotograferar

Föräldrar är väldigt bra ibland. En del gånger är de ännu bättre och den gångna helgen var precis en av de gångerna. Herr och fru Lindberg var nämligen på långbesök för att hjälpa oss med att röja vår halvt igenvuxna tomt och få lite ordning på trädgården och tomten bakom huset och oj vad det hände grejjer när man dubblar arbetsstyrkan med två hurtiga fyrtiotalister utan stoppknapp. Nu har vi en rätt lovande trädgård och tomt om jag får säga det själv och det får man väl när man har en egen blogg?!

Skogshuggare Lindberg, tyvärr kan jag inte påstå att det är jag, gick lös med motorsåg och röjsåg medan vi andra hjälpte till med grensåg, stor och liten sekatör. Det blev en redig massa ved, ris och sly att ta vara på och det var lite synd att vi missade att ta en före- och efter-bild av resultatet för det blev väldigt mycket bättre efteråt. Anna ledde beskärningsarbetet av fruktträden som nu ser ut som de ska och förhoppningsvis kommer det en massa päron och äpplen i höst.

Anna pekar och Pär-Åke sågar

Anna pekar och Pär-Åke sågar

Två extremt välpackad lass med trädgårdsavfall till miljöstationen blev helgens resultat men i fortsättningen kommer vi nog att väldigt försiktigt (något vi lovat mina föräldrar) elda lite i taget på hemmaplan eller inte packa lika ambitiöst som min far kan. Detta kom vi fram till efter att ha få tömt släp nr 2 i princip pinne för pinne eftersom det bestod av äppelträdskross som far och son Lindberg hoppstampat ner. Men, men vi blev av med det och vi tröstar oss med att det säkert brinner bra i fjärrvärmevärket.

Helgen bjöd också på två trevliga besök i form av Karolina, Jesper och Jakob på fredagen som hjälpte oss både fylla och tömma lass nr 1 och grilla korv. På lördagen tittade Jakob och Magdalena förbi på en snabbvisit och fika innan vi pausade från arbetet med att gå på 30-årskalas och äta oss proppmätta på kakbuffé. Det var en mycket bra och intensiv helg, jag har nästan förträngt att jag råkade stänga in Lipton (en katt) i vedbon innan Anna hittade honom halv ett på natten under tredje eftersöksrundan.

Innan föräldrarna åkte hann vi få också hjälp med att sätta upp ångspärren som ska hålla isoleringen på plats i det främre och bakre rummet. Det blev inte helt klart men var en bra början för i tisdags kom isoleringsmannen, men det är en annan historia.

Kommentera

