Dags för helgövernattning #2

Anna njuter av pelargon, tacos och värmeljus

Anna njuter av pelargon, tacos och värmeljus

Förra helgen gjorde vi alltså premiärövernattningen här i Funbo. Vädret var lite småruggigt och rått och innetemperaturen till en början därefter, men vi eldade i både vedspis och kakelugn och det blev riktigt trivsamt (åtminstone i köket och sovrummet) efter ett inte alltför långt tag och vi firade med premiärtacos. Men det som verkligen sänkte stämningen trots vår pepp var stackars Lipton (vår ena katt, läs hela historien i Annas förra inlägg) som fick konstiga krampanfall och fick spendera kvällen på djursjukhuset på Ultuna med Anna.
Kvar ensam på fredagkvällen blev jag i ett ganska mörkt och ganska ruggigt hus. Jag borde förstås ha jobbat eller åtminstone plockat undan eller städat men oron och viss självömkan över att ha blivit ensam gjorde att jag tog en vilopaus och somnade så klart på kökssoffan. En inte alltför nöjd Anna kom hem och väckte mig sent på kvällen och undrade vad jag höll på med. Kanske inte precis den premiär man skulle valt men det var iallafall varmt i sovrummet framför kakelugnen och vi sov gott.

IMAG0904

Bygghjälp Karlsson spexar på beställning

På lördagen fick jag bygghjälp, och sällskap, av min vän Johan som hjälpte mig att riva ytterväggen i det främre rummet. Det går både snabbare och är trevligare när man är fler. Söndagen var det ombytta roller när jag åkte till Johan och hjälpte honom lägga golv i Lälunda. På kvällen hann jag med att jobba lite mer på hemmaplan också och vi murade fast luckan under vedspisen ordentligt.

Visdomsord från Byggnadsvårdsföreningens bok "Energiboken".

Visdomsord från Byggnadsvårdsföreningens bok ”Energiboken”.

Premiärhelgen blev inte riktigt som planerat men trots allt en helt ok början på vår huskarriär. Nu är det fredagkväll igen och dags för helg nr 2 i huset som redan börjat bättre än den förra. Katten mår lite bättre, vi har ätit tacos, Anna skurar köksgolvet och imorgon kommer morbror Bertil för att hjälpa till att regla upp väggen i bakre rummet. Det kommer bli en bra helg.

Kommentera

