Katten i mitt liv

Efter pelargoninlägget kommer nu kattinlägget. (Ni får ursäkta lite sentimentalt dravel nu och då). Egentligen borde jag skriva om vår första helg i huset men den har för min del främst kretsat kring sjuk, älskad katt så det blir utifrån det perspektivet.

Många nya utsikter

Många nya utsikter

Vi har två katter, Lipton och Olga. Olga har ett otroligt näpet yttre och ett oproblematiskt temperament. Lipton är ett riktigt problembarn, som charmade sönder mig första gången jag träffade honom och sen dess ägnat sig åt att ställa till problem för mig. Nuförtiden har han börjat gilla andra människor också, men de första åren var det bara mig han brydde sig särskilt om och om jag lämnade honom för länge straffade han mig genom att till exempel glömma att han är rumsren. I mer vidskepliga stunder tänker jag att jag fått honom för mina synder, för att lära mig villkorslös kärlek eller kanske för att hjälpa mig att fokusera på annat än mina egna problem (som sagt, ni får ursäkta). Under långa perioder de första åren var det egentligen min hälsa som begränsade mig och då var det bra att i alla fall katten var nöjd och glad att jag bara satt hemma.

Jag lever inte helt för mina katter utan skulle ha velat ha ett hus och framför allt en trädgård även utan. Men ett eget kattrevir (Lipton gillar inte att dela med andra) skulle ge dem men framför allt oss en helt annan frihet än lägenhetslivet och när vi har tittat på hus har jag haft kattglasögonen på. I fredags såg vi fram emot vår första helg i huset, inställda på att det skulle bli kallt och kämpigt med vedhuggning och dass men ändå fint och vi skulle ju vara tillsammans i alla fall! Vad vi inte var beredda på var att Lipton efter två timmar fick krampanfall. Panik och direkt iväg till djurakuten, medan Johan letade överallt efter råttgift och kylarvätska. Väl där fick vi vänta i ett par timmar och eftersom han under den tiden betedde sig helt normalt åkte jag tillbaka till huset igen. Bara för att återvända lördag förmiddag och bli kvar hela dagen. En även i övrigt kall och eländig dag. Så nu hoppas jag verkligen att det första dygnet inte säger nåt om hur resten kommer bli…

Söndagen bjöd till slut på sol och värme, loppisfynd och lite kvällsmurning, och det var mysigt att stänga in sig i sovrummet, elda i kakelugnen och krypa ner under dubbla täcken. Inte bara elände alltså!

2 thoughts on “Katten i mitt liv

  1. Vilken jobbig helg! Så hur mår Lipton nu? Kom ni på varför han krampat? Men iallafall: grattis till första varma övernattningen i huset!

    • Fortfarande oklart, finns en del teorier men lite för rörigt för att redogöra för här tror jag.. kan väl vara ett spännande samtalsämne IRL nån gång!

Kommentera

