Hantverksskicklighet

Jag har alltid varit väldigt lättimponerad och haft den djupaste respekt för människor som är bra på sitt hantverk. Spelar egentligen inte särskilt stor roll vad det handlar om för yrke, så länge det inkluderar något som inte alla kan finns det stor chans att jag blir både barnsligt imponerad och fascinerad när jag råkar på nån som är bra på det de gör.

I husrenoveringsbubblan finns det gott om tillfällen att bli imponerad. Första exemplet stod hantverkaren som vi anlitade för att täta rökgångarna i vår skorsten för. Förutom att han levererade vad han lovat, gjorde han också jobbet med en metod som hans konkurrenter bedömde skulle vara för ”svår” eller ”inte genomförbar” (läs obekväm). Svårigheterna han stötte på löste han mycket snyggt och han gjorde arbetet på både kortare tid och till lägre pris än kalkylerat. Jag hängde efter och studerade honom storögt när han arbetade. Stefan från Vaksala Kakelugnsmakeri är en hantverkare med en yrkesstolthet och hantverksskicklighet som vi verkligen kan rekommendera.

Från blyertsteckning via Sketchup till CAD. Med hjälp av ett riktigt proffs.

Från blyertsteckning via SketchUp till CAD.

Exempel nummer två är min vän David som var på besök i onsdags. David är chefsingenjör på en arkitektfirma och hjälpte oss med ritningsarbetet för utbyggnaden. Själv var jag tämligen nöjd med 3D-modellen/ritningen över huset och utbyggnaden som jag tafflat till i gratisprogrammet SketchUp (tänker inte ens avslöja hur mycket tid jag lagt på det) efter Annas tecknade skiss. Det dröjde inte länge förrän David fick min insats att kännas som en dagisteckning. David svischade sig fram från ett rätt bristfälligt underlag med osäkra mått till en i princip färdig bygglovsritning på några timmar och återigen satt jag där storögd och imponerad.

Dessutom vet David det mesta värt att veta om byggtekniker, planlösning, uppvärmning och så vidare och delar generöst med sig. För oss var det alltså en mycket givande kväll, inte minst känns det skönt att han inte verkade tycka att våra egna idéer var helt åt skogen!

2 thoughts on “Hantverksskicklighet

Kommentera

