”Arbetshelg”

Livet på en pinne

I helgen har jag varit ute i Funbo och haft arbetskläder på mig. Då arbetar man – vilket jag också gjorde men det blev en hel del annat också.

På lördag var familjen Törner på besök och då var det fest minsann. Jag stod för grill, varm choklad och mandeltårta medan Törners stod för hamburgare, körv, festis och marshmallows. Pappa Törner blev lite stressad över allt som behövde göras men övriga utövade mindfulness och njöt i höstsolen. Sen jobbade vi litegrann och hade löptävling runt huset till följd av sockerchocken. Grannarna på västra sidan tittade också förbi och hälsade. De är som alla Funbor jag träffat väldigt trevligt folk. De har bott där sen -97 och stortrivs. Det visade sig att grannfrun är uppväxt i byn dit Törners ska flytta i december, världen är rätt liten.

Herr Törner på en huggkubbe

Efter familjen Törner åkt hem blev det så lite arbetstid men när jag stod uppe på taket och inspekterade takpannor kom Karolina och Jesper förbi och hälsade på. Eftersom de bor i Odense, Danmark, och jag har inte träffat dem sen i somras, så var det en storslagen överraskning och en bra anledning till ytterligare paus! Sen var det dags att plocka ihop eftersom solen gick ner.

På söndag åkte jag ut igen, den här gången utan marshmallows och besök – inte lika trevligt men det blev lite mer gjort i arbetsväg. För att summera helgens arbetsinsats:

  • Sopat rent taken på uthuset.
  • Krattat löv
  • Mätt husgrunden
  • Sopat taket på huset
  • Bytt tre spruckna takpannor
  • Rensat hängrännor
  • Inspekterat brunnen och mätt djupet (6m) med hemmagjort lod (skohorn+packtejp)
  • Mätt rummen på undervåningen
4 thoughts on “”Arbetshelg”

  1. Alltså, jag är uppenbarligen inte så bra på att hitta rätt knappar..
    Anyway, var kul att komma och se detta projekt! Kul med en detaljerad redovisning av arbetet också! Det är ett fint projekt ni startat, jag vill gärna hjälpa till. Men det blir nog mest som mat-lagerska, diskerska,öldrickare och hejaklacksledare. Om det kniper kan jag städa. Jag är faktiskt bra på att städa.

  2. Mycket bra jobbat broder. Du får bjuda in oss på en arbetshelg när det blivit lite ljusare och varmare samt bjuda på mer mashmallows så kan det bli ännu mer gjort! Lycka till!!

Kommentera

